Afgelopen zaterdag stond in 5B de topper CVO – Ternaard op het programma. Trainer Gerlof Kootstra kon over een fitte selectie beschikken en kon het zich permiteren om aanvoerder Wietse Sipma aan de kant te houden. Wietse was afgelopen week geveld door een griepje maar kon deze zaterdag wel plaatsnemen op de bank.

Al snel was duidelijk dat Ternaard deze middag mocht aanvallen en dat CVO zolang mogelijk de tegengoal wilde tegenhouden. Ternaard voerde de boventoon en dit leverde diverse mogelijkheden op. CVO probeerde er wel uit te komen maar de achterhoede  onder leiding van Roel Hoekstra stond deze middag goed. Al in de beginfase van de wedstrijd werd trainer Kotstra  genoodzaakt een wissel door te voeren, omdat Jacob van der Veen bij het uitverdedigen op zijn knie werd getikt en dit betekende einde wedstrijd voor Jacob. Voor hem in het veld kwam Andries Vlasman. Bij een van de eerste balkontacten van Andries was het meteen raak. Bij een goede aanval over rechts kwam de bal bij Danny Post en deze kwam met een lage voorzet. Deze voorzet ging aan een aantal spelers voorbij, voordat hij voor de voeten van Andries belandde. Andries wist met een droge knal de keeper te passeren, 0-1. Ternaard zat lekker in de wedstrijd en wilde direct doorpakken. Hierbij werden zij geholpen door een slechte uittrap van de keeper van CVO.De bal kwam voor de vioeten van de jarige Danny Post en dze wist wel raad met dit buitenkansje. Van een meter of 25 schoot Danny de bal laag over de grond tegen het net, 0-2. Hierna vergat Ternaard  de score uit te breiden naar een hogere score. Gosse Reinder  en Johannes deden zichzelf en Ternaard  te kort door te missen of de paal te raken. Daarbij moet wel gezegd worden dat de mooiste aksie van deze middag op de paal belandde. Johannes Dijkstra passeerde ongeveer het hele middenveld en de achterhoede van CVO en nadat hij vijf man in de lure had gelegd verdiende deze actie een doelpunt. Echter Johannes deponeerde de bal op de paal. CVO kwam in de laatste minuut voor thee nog gevaarlijk door en doelman Anne Hellinga moest zelfs in actie komen om de 1-2 tegen te houden.

Na de thee ging een ieder die Ternaard een warm hart toedraagt er nog eens goed voor staan. Al snel werd duidelijk dat bij Ternaard de scherpte er af was en CVO wou wel maar kon het Ternaard niet echt lastig maken. Zo zakte het spelpeil naar een bedenkelijk niveau en blijkt Ternaard moeite heeft om twee goede helften op de mat te leggen. Doordat het spelniveau zakte kwamen er ook enige irritatie,s bij Ternaard en de dienstdoende scheidsrechter paste zich moeiteloos aan. Dit leverde Ternaard nog een aantal gele kaarten op die zowel uit oogpunt van de spelers van Ternaard alsook vanuit het oogpunt van de scheidsrechter compleet onnodig waren. Trainer Kootstra wisselde nog op enkele plaatsen en bracht Wietse Sipma en Arnold Kingma nog in het veld voor Simon van der Weg en Teake Jan Keegstra. De wedstrijd kabbelde naar het einde en over en weer werd nog getracht een doelpunt te forceren. de eerste supprters gingen zich al voorbereiden op de derde helft toen Ternaard er nog een slotakkoord uitgooide. Een goede aanval over rechts belandde bij Danny Post en hij wist wel raad met deze kans en bracht de eindstand op 0-3. Een terechte uitslag en voor Ternaard  betekent dit dat de koppositie nog steviger is, ook gezien de overige uitslagen.

Volgende week opnieuw een uitwedstrijd voor Ternaard en dan speeld men in Ferwerd tegende als laatst geklasseerde Wardy.