TERNAARD – Niet oud-secretaris Jan Bandstra van Ternaard, maar spits Jan Bandstra, overigens geen familie van Ropta Boys deed zaterdagmiddag van zich spreken door tweemaal te scoren tegen Ternaard. Een echte derby deze zaterdagmiddag waar weer veel strijd en inzet werd geleverd zonder echt goed voetbal.

Voor Ternaard wederom een belangrijke wedstrijd om weer eens drie punten toe te voegen met zicht om van de onderste regionen weg te komen. Maar ook deze middag moest trainer van Gorsel wegens droevige familieomstandigheden enkele basisspelers missen en nog één wedstrijd schorsing voor J.P en blessures zit Ternaard toch dwars. Zo begon trainer van Gorsel met Johannes de Groot, Alex van der Weg en Ronald Post op de bank.

Onder een schraal voorjaarszonnetje en veel publiek, werd even voor half drie eerst één minuut stilte gehouden voor oud kantinecommissielid Thomas Duinstra, waarna hierna scheidsrechter Dijkstra uit Lekkum voor het begin van de eerste helft floot en Ropta Boys mocht aftrappen en de eerste aanval mocht op zetten die niets zou op leveren voor Ropta Boys. Daarna is het Ternaard dat gelijk fel van start gaat en een prima aanval mag op zetten waarbij Diether de Jong goed over links op komt en de bal voor brengt, maar het is keeper Postmus die de bal onder schept en zo het gevaar van Ternaard in dampt. Hierna komt in de 5’ Ropta Boys er gevaarlijk uit en moet de verdediging van Ternaard in grijpen ten koste van een vrije trap voor Ropta Boys die prima wordt voor gebracht, maar ook even zo fraai onderschept door keeper Sietse van der Weg. Zo golft het spel op en neer zonder te spreken van goed voetbal in deze derby waar met veel inzet werd gestreden. Maar toch is het Ropta Boys dat in de 18e min op voor sprong komt als de bal diep wordt gespeeld in het midden en keeper Sietse van der Weg het gevaar ziet en zijn doel ver uitkomt, is het Jan Bandstra die hem ontwijkt en vanaf de rechter kant de bal zo in het lege doel kan schieten en Ropta Boys op 0-1 brengt. Beide ploegen spelen volop de aanval en is het in de 23’ Ropta Boys dat toe slaat en is het opnieuw Jan Bandstra die een bal vanaf rechts krijgt toe gespeelt en de bal ineens op zijn schoen neemt en uithaalt en prachtig de 0-2 maakt voor Ropta Boys. Wat kan Ternaard nog dat toch te weinig stoot kracht voorin heeft en wel enkele plaagstootjes uitdeelt, maar echt gevaarlijk voor rust kon men niet meer worden, zodat Ropta Boys met een 0-2 voorsprong de kleedkamer op zocht.

Na het bakje thee betraden de beide teams het veld weer, dat Ternaard iets moest doen om de 0-2 achterstand om te buigen was een gegeven. Trainer Van Gorsel had geen wissels doorgevoerd. Iets na half vier fluite scheidrechter Dijkstra voor de tweede helft. Ternaard toonde meteen druk en kwam met een aanval richting het doel van Ropta Boys, Diether de Jong waagde zich aan een doelpoging door middel van een kopbal, deze ging ruim naast. Ropta Boys liet ook van zich horen, door een knappe onderschepping door Janco Postma werd de aanval gebroken. In de 53’ kreeg Rutger Torensma van Ropta Boys een gele kaart van wege het hardhandig onderuit halen van Simon Van der Weg. Dat wraakt hoog zich bij deze emotionele derby werd vertaald door ook geven van een gele kaart aan Simon van der Weg, deze haalde twee minuten later een speler van Ropta Boys onderuit.

Zo veerde het spel wat heen en weer met van beide ploegen aanvallen op het doel. Het wisselen begon in de 62’ Ropta boys wisselde Tjitsger Braaksma voor Andre Turkstra. De wedstrijd werd vervolgd door van beide kanten uitbraken en aanvallen richting doel.

Trainer van Gorsel wisselde in de 74’ Jacob van der Veen voor de snelle en frisse speler Johannes de Groot. Ternaard begon aan te dringen en zag op een gegeven moment dat een doelpunt dichtbij kwam. In de 83’ werden er door beide ploegen nog wissels gedaan. Bij Ropta Boys betraden Gosse Jan Visser en doelpuntenmaker Jan Bandstra werden gewisseld voor Hendrik Willem van der Vorst en. Ternaard wisselde Teake Jan Keegstra voor Alex van der Weg, Alex moet voor Ternaard weer snelheid en scorend vermogen omhoog brengen.

Diether de Jong had in de 85’ een grote kans om Ternaard van de 0 te halen, maar dat mocht wederom niet slagen. De wedstrijd werd harder door veel overtredingen, bij beide teams kwam wat emotie los in deze derby. Een vreemde harde overtreding van keeper Frans Roan Postmus in de 16 meter werd bestraft met een penalty voor Ternaard. In de 89’ mocht Andries Vlasman vanaf de 11 meter Ternaard terug in het spel brengen. Andries schoot de bal achter keeper Postmus, 1-2. Met nog rond de 5 minuten blessuretijd vocht Ternaard echt voor de gelijkmaker, dit werd door vechtlust versterkt maar ook door een steeds minder spelend Ropta Boys. Maar het vechten werd niet beloont V.v. Ternaard kon na het laatste fluitsignaal weer 0 punten bijschrijven, Volgende week treft Ternaard V en V ’68 uit. Laten we hopen op ditmaal 3 punten.