K800 P1200996

Zaterdagmiddag ontving Ternaard op haar eigen sportpark “De Bourfinne”het Groningse Ezinge dat in de middenmoot staat. Voor beide ploegen de eerste keer dat men tegenover elkaar stond en dus afwachten hoe Ezinge koploper Ternaard ging bestrijden. Trainer Kootstra van Ternaard kende een fitte selectie en befon op de bank met Remco van der Kooi, andries Vlasman en Gerlof Dijkstra. Het is even voor half drie als pupil van de week Sloerd Koopmans de wedstrijdbal aangeboden door SLAGERIJ SMITaanboot aan scheidsrechter Nijemcevic uit Leeuwarden die hierna voor de eerste helft floot en Ternaard mocht aftrappen.

In de eerste tien minuten gebeurde er weinig waarbij Ternaard zijjn opbouw veel te traag was en passes te onzuiver waren. Zo golfde het spel op en neer met Ezinge dat het eerste schot op doel loste in de 12e minuut maar dat schot ging hoog over het Ternaarder doel. Pas in de 21e minuut de eerste mooie aanval van Ternaard als Danny Post wordt weg gestuurd over de rechter flank en alleen door kan gaan maar door een verdediger van Ezinge iets te ver naar buiten wordt gedreven waarop Danny zijn schot net voorlangs het doel van Ezinge ziet gaan.. Maar in de 30e minuut de kans voor Ternaard om toch op voorsprong te komen als Roel Hoekstra even buiten  het zestien meter gebied van Ezinge een vrije trap mag nemen waarbij hij de bal inbrengt op het hoofd van Gosse Reinder Kingma die zo de bal in het Ezinge doel kan koppen, maar helaas raakt Gosse Reinder de bal verkeerd waarop Ternaard nog een mogelijkheid krijgt, maar het schot van Wietse Sipma wordt geblokt door een verdediger van Ezinge waarna ze kunnen uitverdedigen. Ternaard komt beter in de wedstrijd en krijgt ook een paar kansjes, maar steeds is het de verdediging van Ezinge die met man en macht Ternaard van scoren kan afhouden. Tot in de 35e minuut als Wietse Sipma op links kan opkomen en daarna de bal terrug legd op Jacob van der Veen die hioerna de bal voorbrengt voor de voeten van Danny Post die enkele tegenstanders omspeelt en kan uithalen en de bal in de bovenhoek van het doel van Ezinge jaagd en zo Ternaard op 1 – 0 brengt. In de 38e minuut opnieuw een goede kans voor Ternaard als er even buiten het strafschop gebied van Ezinge een vrije trap mag worden genomen, waar Jacob van der Veen zich mee belast en de bal prima inschiet, maar ook ziet dat de keeper van Ezinge op wonderbaarlijke wijze de bal nog voor de doellijn weg kan halen. Zo brekt de rust aan met een 1 – 0 voorsprong voor Ternaard.

Na rust geen wijzigingen bij Ternaard dat nu veel scherper begon aan de tweede helft. Toch is het Ezinge dat de eerste mogelijkheid kreeg als een speler van Ezinge over rechts kan opkomen en naar binnen gaat en mag uithalen,waarbij keeper Jaap Gulmans goed ter plekke stond en met een prima redding de bal nog naast kan tikken te koste van een hoekschop die niets opleverde voor Ezinge. Zo blijft de wedstrijd open  en Ezinge gaat op jacht naar de gelijkmaker als het meer aandringt, maar echt gevaarlijk kan men niet worden waarbij de verdediging van Ternaard onder leiding van laatste man Roel Hoekstra stond als een huis. In de 58e minuut nog een prima kopbal van Simon van der Weg uit een voorzet van Jacob van der Veen, maar helaas wordt deze kopbal fantastisch gestopt door de keeper van Ezinge. Toch moest trainer Kootstra om tactische reden een wissel toepassen. Zo wordt in de 60e minuut Simon van der Weg  naar de kant gehaald en komt Remko van der Kooi voor hem in de ploeg. Door toedoen van Remko van der Kooi komt er meer dreiging in de voorhoede van Ternaard en krijgt men ook meer kansen. Dat leidt in de 75e minmuut tot de bevrijdende goal als Jacob van der Veen de bal voorbrengt op Remko van der Kooi die met een prachtige uithaal de 2 – 0 maakt. Ezinge is nu gebroken en Ternaard  drukt hen nu terrug op eigen helft, want in de 80e minuut is het een inzet van Jacob van der Veen die de bal binnenschiet, waarbij de keeper van Ezinge de bal nog net over zijn doel kan tikken. De toegekende hoekschop wordt hierna voorgebracht door Jacob van der Veen op Danny Post die de bal in het doel van Ezinge kopt en zo Ternaard op 3 – 0 brengt. Meteen hierna wisselt trainer Kootstra Gosse Reinder Kingma en brengt Andries Vlasman voor hem in de ploeg. Ternaard voetbald nu rustig de wedstrijd uit en is het in de 88e minuut Jacob van der Veen die de 4 – 0  liet aantekenen als Jan Pieter Prins zijn schot op de paal zag belanden waarna deze terrug springende bal  alsnog door Jacob kan worden ingeschoten. Zo wordt het in de 90e minuut ook nog 5 – 0 door Danny Post waarna de goed leidende scheidsrechter Nijemcevic nog liet aftrappen maar dan ook meteen hierna voor het einde van de wedstrijd floot. Zo behaalde Ternaard tegen een goed spelend Ezinge een regelmatige overwinning en zag enkele achtervolgers verliezen. Volgende week wacht de uitwedstrijd tegen VVT.