Voor Ternaard begonnen zaterdag drie belangrijke weken, n.l. het ontwijken van het nacompetitie voetbal. Te beginnen zaterdagmiddag al met de lastige uitwedstrijd tegen sc Franeker dat nog meedeed voor een periode. Ook al dat  na kwart over vier bleek dat de cocurrentie van Ternaard had gewonnen en Ternaard  met 5-2bleek te hebben verloren. Nu wordt het wel erg lastig om nacompetitie te ontlopen met nog de uitwedstrijd tegen sc Twijzel en de laatste thuiswedstrijd tegen vv OOstergo.

Trainer Henk de Boer van Ternaard miste vandaag Anne Rienk Syens wegens werk en de geblesseerde keeper Jaap Gulmans, maar kon verder over een fitte selectie beschikken. Op de bank begonnen Jacob van der Veen ,Remco van der Kooi en Simon van der Weg.Onder leiding van scheidsrechter Zwart uit St Johannesga, was het Ternaard dat om 15.00 uur mocht aftrappen en de eerste aanval mocht opzetten, Het was Franeker dat de aanval meteen overnam en even over de middelijn een vrije trap mee kreeg. De bal werd hard en strak in het strafschop gebied van Ternaard gebracht waarna Henk Vonk in de 1e minuut de bal hard achter doelman Anne Hellinga kopte en zo Franeker vroeg al op 1-0 bracht. Maar in de 2e minuut was het Roel Hoekstra die zijn tegenstander uitspeelde  en kon uithalen, maar de keeper van Franeker kon de bal nog net over zijn doel tikken ten koste van een hoekschop voor Ternaard. De heokschop werd door Roel Hoekstra goed voorgebracht op Hendrik Talsma die de bal maar net over het doel kopte. Ternaard herpakte zich goed na die snelle voorsprong voor Franeker waarbij het spel op en nbeer golfde met wind voordeel voor Franeker. In de 12e minuut was het Roel Hoekstra die prima uitkwam en hierna een goede pass gaf op David de Vries op rechts die goed doorging en hierna naar binnen kwam en uithaalde waarbij de keeper van Franeker de bal tot hoekschop verwerkte maar ook deze leverde niets op voor Ternaard. Maar in de 23e minuut was het Franeker dat er snel uitkwam en was het  de behendige Joshua Cuperus die recht op doelman Anne Hellinga afkwam en beheerst de bal langs hem in het doel schoot en zo Franeker op 2-0 bracht. Bijna werd het in de 24e minuut al 3-0 als weer Joshua  Cuperus met een prima actie vanaf links naar binnen kwam en kon uithalen, maar nu schoot hij de bal naast het Ternaarder doel. In de 30e minuut deed Ternaard iets terug en was het Jan Pieter Prins die de bal ddorgaf aan Danny Post die alleen dor kon gaan en beheerst de keeper van Franeker passeerde en zo de 2-1 scoorde en Ternaard de aansluit treffer bezorgde. Maar heelaas voor Ternaard werd het in de 32e minuut al 3-1 als de bal over links werd gespeeld op Jan van Duyn die de bal in zijn nek kreeg en gelukkigerwijs de bal nog mee kon nemen omdat Wietse Sipma uitgleed en toen alleen voor Doelman Anne Hellinga gemakkelijk de 3-1 kon inschieten. Dit was dikke pech voor Ternaard dat met een 3-1 achterstand de rust in ging.

Na rust geen wijzigingen bij Ternaard dat op jacht moest naard de aansluiting. Doch het was in de 47e minuut Franeker dat door Jan van Duyn op 4-1 kwam. Echter twee spelers van Ternaard Jitze de Beer en Janco Postma botsten met de hoofden tegen elkaar en bleven op de grond liggen. Bij dit soort blessures moet je als scheidsrechter meteen het spel stil leggen.Echter scheidsrechter Zwart liet gewoon doorspelen waarop Jan van Duyn kon scoren. Vele protesten van Ternaard spelers hielpen niet, en het doelpunt werd goedgekeurd.Jitze de Beer moest hierdoor dizzy het veld verlaten. Later bleek het gelukkig mee te vallen. Ternaard was even van slag, en in de 57e minuut werd het uit een hoekschop voor Franeker ook nog eens 5-1 als Henk Vonk de bal zo kon inkoppen. In de 59e minuut wisselde trainer de Boer Danny Post en bracht Jacob van de Veen voor hem in het veld. Ternaard probberde het het  nog wel en met enkele goede aanvallen werd Franeker soms terrug gedrongen, zo ook in de 60e minuut als Simon van der Wegwerd anngespeeld door Jan Pieter Prins, waarop Simon het strafschop gebied indook maar onderuit werd gehaald en scheidsrechter Zwart niets anders kon doen dan een strafscop geven. Deze werd  geomen en benut door Roel Hoekstra die zo Ternaard op 5-2 bracht en de stand iets dragelijker werd. Dit was tevens het eerste doelpunt dat hij scoorde dit seizoen. zo werd in de 70e minuut ook nog Janco Postma gewisseld  en kwam Remco van der Kooi voor hem in veld. Echter  destand zou niet meer verznderen en moest Ternaard opnieuw een nederlaag bijschrijven en zal het alle zeilen bij moeten zetten om nog nacompetitie voetbal te ontlopen. Volgende week is men vrij.