Ternaard deed zaterdagmiddag goede zaken door thuis met 3-1 te winnen van FC Birdaard. Waarmee het zich nestelde in de subtop van deze 4e klasse B. Na het verlies vorige week tegen ODV moesten vandaag de drie punten thuis gehouden worden om niet meteen al vroeg in het seizoen mee onderin te bivakeren.

Trainer van Klaarbergen kende bijna een fitte selectie maar miste de geblesseerde Andries Vlasman. Op de bank begon hij met David de Vries, Anthonie Hoekstra en Gerwin Wiersma. Het was pupil van de week Petter Sannes die even voor half drie de wedstrijdbal, aangeboden door INSTALLATIE BEDRIJF BRANDER, aanbood aan  scheidsrechter Pol uit Buitenpost, waarna eerst een minuut stilte in acht werd genomern voor een oud lid van FC Birdaard, en daarna floot scheidsrechter Pol voor het begin van de eerste helft.

Beide ploegen begonnen aftastend  aan de wedstrijd maar was het in de 11e minuut gelijk al rood voor Edwin Kooistra die aan de noodrem moest trekken omdat Johannes Dijkstra zou doorbreken en dus rood voor Edwin die vroegtijdeig al de kleedkamer op kon zoeken. Zo golfde het spel op en neer met een iets gevaarlijker Birdaard met 10 man. maar was het in de 22e minuut Jan Pieter Prins die ook met rood kon vertrekken doordat hij een Birdaard sp[eler van achteren raakte. Beide ploegen dus met 10 man verder. Het was pas in de 40e minuut als Ternaard van zich liet horen als Remco van der Kooi vanaf links prima de bal voor bracht op Gosse Reinder Kingma die de 1-0 in kopte. Dit zou ook de ruststand worden.

Na rust geen wijzigingen in de ploeg van Ternaard waarbij in de 54e minuut Birdaard voor het eerst gevaarlijk werd als Melvin Dol op kon komen en mocht uithalen waarbij zijn schot nog werd aangeraakt door een verdediger van Ternaard wat Birdaard een hoekschop opleverde die gevaarlijk werd ingebracht waarbij de bal net over het Ternaarder doel werd gekopt. zo ging Birdaard duidelijk op jacht naar de gelijkmaker, maard creeerde het weinig echte grote kansen. In de 65e minuut had Ternaard moeten scoren als Johannes Dijkkstra kon uitbreken en alleen op de keeper van Birdaard mocht afgaan, maar helaas in het zicht van de haven miste Johannes deze grote kans met in de wetenschap dat hij een klein duwtje mee kreeg van een Birdaard speler. In de 70e minuut opnieuw een grote kans voor Ternaard als Jacob van der Veen vanaf rechts de bal voor bracht op de volkomen vrij staande Gosse Reinder Kingma die vrij kon inkoppen maar hij miste volkomen de bal en dus bleef het nog steeds 1-0 voor Ternaard en leefde Birdaard nog steeds.Het begon wel meer aan te dringen en kreeg in 73e minuut een grote kans als een voorzet vanaf links helemaal bij de vrijstaande Birdaard speler die volkomen de bal miste. Hier mocht Ternaard niet over geluk klagen. In de 77e minuut wisselde trainer van Klaarbergen Jacob van der Veen en bracht David de Vries voor hem in de ploeg. Het was meteen in de 68e minuut als Ternaard toe sloeg als Danny Post op links werd aangespeeld en daarna bij de achterlijn de bal scherp voorbracht op Gosse Reinder Kingma die simpel de bal achter de doelman van Birdaard kon schieten en zo Ternaard op 2-0 bracht. Toch was het Birdaard dat zowaar in de 79e minuut weer een grote kans kreeg als 2 spelers van Birdaard helemaal vrij in het strafschop gebied van Ternaard  stonden maar de bal volkomen misten en dus Ternaard met de schrik vrijkwam. Maar in de 81e minuut was het de razend snelle Johannes Dijkstra die er tussenuit glipte en alleen op de keeper mocht afgaan en deze omspeelde maar onderuit werd gehaal in het strafschop gebied dat was geel voor de keeper en een strafschop voor Ternaard die werd genomen door Gosse Reionder die feilloos de 3-0 in schoot en zo een hattrick scoorde. Birdaard probeerde het nog wel en in de 88e minuut was het Melvin Dol die de eer redde voor Birdaard door met een prachtig schot de bal in de kruising te schieten 3-1. Maar na 90 minuten voetbal was het scheidsrechter Pol die voor het laats floot waarmee Ternaard deze middag verdiend had gewonnen in een wedstrijd die niet hoogstaand was,maar wel het nodige vuurwerk op leverde. Volgende week de uitwedstrijd tegen medekoploper Viod. Aanvang 14.30 uur.