K800 P1190414

Zaterdagmiddag stond de ontmoeting Ternaard 1 – Beetgum 1 op het programma met in de wetenschap dat het voor beide ploegen een belangrijke wedstrijd was. Bij winst zoe Ternaard Beetgum passeren op de ranglijst en aansluiting houden met de subtop. Terug naar  het seizoen 2005/2006 waarbij beide ploegen ook tegenover elkaar stonden en Ternaard  de wedstrijd won met 2 – 0 door doelpunten van Menno de Graaf en Martinus Hannema.

Na de forse nederlaag vorige week tegen Ropta Boys, was Ternaard deze middag gebrand op de overwinning en kon Ternaard ook goede zaken doen deze middag, wat later ook bleek. Traioner Henk de Boer kende een fitte selectie, maar miste  wegens droevige omstandigheden Jelle Soepboer. Verder was Teake Jan Keegstra geblesseerd en Hendrik Talsma een weekend weg. Op de bank begon hij met Gosse Reinder Kingma terug van huwelijksreis, Arnold Kingma en Remco van der Kooi.

Het was pupil van de week Janoek Dijkstra die even voor half drie de wedstrijdbal aangeboden door INSTALATIE BEDRIJF BRANDER, aanbood aan scheidsrechter Dijkstra uit Leeuwarden, die hierna floot voor het begin van de eerste helft en Beetgum mocht aftrappen. Maar het was Ternaard  dat de aanval onderschepte en in de 1e minuut de aanval overnam, waarbij Danny Post werd gevloerd en Ternaard even buiten het zestien meter gebied van Beetgum een vrije trap mocht nemen. De vrije trap werd genoimen door Jacob van der Veen die de bal goed voorbracht op Wietse Sipma  die de bal doorkopte naar Danny Post die de bal de juiste richting meegaf en de 1 – 0 inkopte. Een mooie vroege voorsprong voor Ternaard dat nu de rust moest bewaren, maar het was Beetgum dat Ternaard vast zette op eigen helft en een paar grote kansen kreeg, maar uitstekend keeperswerk van Anne Hellinga voorkwam de gelijkmaker.. Maar in de 16e minuut was het de keeper van Beetgum Jaap Monsma die met een geweldige reflex de bal uit de bovenhoek van zijn doel, waarbij Ternaard niet op een 2 – 0 kwam.. Beide ploegen speelden vol op de aanval en met prachtige aanvallen van beide kanten konden  de vele supporters genieten waarbij het spel op en neer ging en aan beide kanten kansen ontstonden. Toch was het Ternaard dat in de 23e minuut opnieuw toesloeg als Roel Hoekstra, ongrijbaar deze middag, met een prachtige pass Jacob van der Veen wegstuurde die alleen richting doelman Jaap Monsma van Beetgum kon afgaan en beheerst de bal laag in het doel schoot en zo Ternaard fraai op een 2 – 0 voorsprong bracht. In de 34e minuut opnieuw een grote kans voor Ternaard als de bal vanaf rechts prima werdvoorgebracht en Danny Post voor een leeg doel, de bal via een verdediger van Beetgum naast zag gaan. De toegekende hoekschop leverde niets op. Toch bleef Beetgum gevaarlijk en kreeg het ook kansen, want in de 38e minuut was het Beetgum dat m,et een goed opgezette aanval de hele verdediging van Ternaard uitspeelde,, maar met een fantastische redding was het keeper Anne Hellinga  die Beetgum van een doelpunt afhield. Toch was het Beetgum die de aansluiting vond met Ternaard als Beetgum een hoekschop mocht nemen die werd voorgebracht op Geert Jan de Vries die simpel de 2 – 1 kon inkoppen. Dit werd ook de ruststand.

Na rust geen wijzigingen bij Ternaard dat moest toezien hoe Beetgum  meteen Ternaard onder druk zette maar geen uitgespeelde kansen kreeg. In de 51e minuut mocht Ternaard  op rechts een vrije trap nemen welke door Jacob van der Veen werd genomen en de bal bij de tweede paal bracht waar Jitze de Beer stond om de bal in te koppen, maar een verdediger van Beetgum kon nog net de bal voor Jitze weg koppen en hierna kon men uitverdedigen. Na een kwartier voetballen in de tweede helft begon Beetgum meer te drukken en moest Ternaard meer terug. Dat leidde niet tot grote doelrijpe kansen en was het Ternaard dat in de counter gevaarlijker was. In de 60e minuut werd David de Vries gewisseld en kwam Gosse Reinder Kingma voor hem in het veld. Zo onstond er veel strijd en inzet van beide ploegen, waarbij Beetgum op jacht ging naar de gelijkmaker. Maar in de 80e minuut moesten zij toezien  hoe Ternaard  met een goed opgezette aanval, die begon bij Jacob van der Veen die Roel Hoekstra  op rechts wegstuurde en die op zijn beurt de bal voorbracht  op Danny Post die met enige mooie bewegingen enkele spelers van Beetgum het bos instuurde en hierna uithaalde  en de bal laag in de verste hoek schoot en zo Ternaard op 3 – 1 bracht. De wedstrijd was gespeeld en in de 84e minuut bracht trainer de Boer Remco van der Kooi  nog in het veld voor Jacob van der Veen, maar echt gevaarlijk kon Beetgum niet meer worden, waarna na 90 minuten voetbal de goed leidende scheidsrechter Dijkstra voor de laatste maal floot, en Ternaard een verdiende overwinning behaalde op Beetgum.