LEEUWARDEN –  VV Ternaard heeft zaterdagmiddag zichzelf tekort gedaan tegen Lions’66 dat met 2-1 won, maar waar Ternaard in de eerste helft vroeg in de wedstrijd twee doelpunten om de oren kreeg maar daarna duidelijk de beste kansen kreeg om een gelijkspel uit het vuur te halen.

Op een zonovergoten sportpark Lionello waar Ternaard het deze middag moest opnemen tegen koploper Lions, was het precies half drie toen scheidsrechter Roland uit Sumar voor het begin van de eerste helft floot en Ternaard mocht aftrappen. Beide ploegen tastten elkaar de eerste minuten wat af, maar daarna is het Lions dat het eerst gevaarlijk werd en wat leidde in de 3de minuut tot een grote kans voor Lions als de verdediging bij Ternaard niet goed ingreep en Lions speler Leo Spindelaar alleen voor keeper Nanning Bulthuis verscheen maar de inzet van Spindelaar ging naast het doel tot grote opluchting bij Ternaard. In de 7de minuut opnieuw een grote kans voor Lions en nu is het Erik Jan Dijkstra die alleen voor doelman Bulthuis verscheen en mag uithalen waarbij hij de bal tegen keeper Bulthuis aanschiet waarbij de terugspringende bal hierna door de verdediging van Ternaard kan worden weggewerkt. Nee, Ternaard zat duidelijk nog niet in de wedstrijd en werd aan alle kanten overlopen door het technisch spelend Lions dat dan ook in de 10de minuut verdiend op 1-0 komt door Robert van der Meulen. In de 12de minuut wordt het nog erger als Leo Spindelaar een fout in de verdediging van Ternaard afstraft en vrij voor doelman Nanning Bulthuis de 2-0 inschiet.

Wat moest dit worden vandaag en de vrees was dat Ternaard naar de slachtbank werd geleid. Maar niets was minder waar, want Ternaard herpakt zich hierna geweldig en dat leid in de 18de minuut tot de 2-1 als twee Lions spelers elkaar in de weg lopen en ten val komen is het David de Vries die er met de bal van door gaat en hierna de bal diep speelt op Andries Vlasman op rechts. Deze loopt naar binnen het strafschop gebied in. Uithaalt en Ternaard op 2-1 brengt. Hierna golft het spel op en neer en komt Ternaard steeds beter in de wedstrijd en krijgt het in de 28ste minuut een grote kans als Diether de Jong de bal vanaf rechts bij de achterlijn scherp voor brengt maar helaas de bal wordt voor het doel door iedereen gemist. In de 40ste minuut is het opnieuw Diether de Jong die weer vanaf rechts naar binnen komt en de bal moet voor brengen op de voor het doel vrijstaande Andries Vlasman, maar helaas schiet Diether de bal zelf op doel en is het de keeper die red. Op slag van rust mag Ternaard nog een hoekschop nemen op rechts die door Jacob van der Veen wordt genomen die de bal bij de tweede paal brengt waar Almer Zijlstra prima omhoog komt en koppend de bal in de kruising jaagt, maar met een fantastische reflex haalt de keeper van Lions de bal nog uit zijn doel. Zo brak de rust aan met een 2-1 voorsprong voor Lions.

Na rust geen wijzigingen bij Ternaard en is het gelijk weer Ternaard dat druk zet op Lions die steeds meer geïrriteerd raken tegen de scheidsrechter wat enkele gele kaarten op leverde voor de Lions spelers. In de 50ste minuut opnieuw een prima aanval van Ternaard als Jan Pieter Prins die prima het middenveld beheerst de bal speelt op Jacob van der Veen die mag opkomen en hierna met een vlammend schot de keeper beproeft waarbij hij de bal nog net naast kan tikken ten koste van een hoekschop die echter niets zou opleveren voor Ternaard. Zo blijft het een boeiende wedstrijd met twee ploegen die volop de aanval speelden en is het in de 52ste minuut Diether de Jong die er alleen vandoor kan gaan en alleen voor de keeper van Lions komt te staan maar zijn inzet gaat via de handen van de keeper naast. Ook deze hoekschop zou niets op leveren voor Ternaard dat steeds meer begon aan te dringen en ook kansen kreeg. Zo ook in de 78ste minuut als Andries Vlasman de bal prachtig in het strafschop gebied van Lions aan neemt en daarna uithaalt, maar helaas zijn schot in niet krachtig genoeg zodat de keeper de bal kan onder scheppen. Het tempo was hoog en enkele spelers bij Ternaard hadden kramp en zo wisselt in de 82ste minuut trainer van Gorsel, Jacob van der Veen, Andries Vlasman en Taeke Jan Keegstra en komen voor hen in de ploeg Janco Postma, Wesley Plooy en Ronald Post. Maar helaas ook zij kunnen het tij niet keren en hield Ternaard de druk naar voor maar moest het tevens op passen voor de snelle uitvallen van Lions die daar door ook nog enkele goede mogelijkheden kregen. Na 90ste minuut voetbal is het hierna de goed leidende scheidsrechter Roland die voor de laatste maal fluit. Gezien de hele wedstrijd had Ternaard een punt verdiend. Vriend en vijand waren het hier na afloop over eens. Helaas waren de feiten anders en vergat Ternaard de kansen die het kreeg om die niet te benutten. Volgende week wacht thuis Friese Boys 14.30 uur.