Ternaard heeft het zichzelf zaterdagmiddag onnodig moeilijk gemaakt door in de voorrondes van de bekerwedstrijd tegen 5e klasser Jistrum 1 vele kansen onbenut te laten. Voor rust had het allang afstand moeten nemen in dit knotsgekke duel.Trainer Henk de Boer had niet de beschikking over de geblesseerde Hendrik Talsma en Arnold Kingma en wegens werk Anne Rienk Sijens. OP de bank begonnen Roel Hoekstra, Janco Postma en Teake Jan Keegstra.

Onder leiding van scheidsrechter Visser uit Oudega was het Jistrum dat om half drie mocht aftrappen. Na wat aftasten in de eerste minuten was het Ternaard dat de eerste kans kreeg toe Jacob van der Veen de bal prima breedt legde op Jitse de Beer die kon uithalen maar zijn schot ging naast. In de 7e minuut echter een grote kans voor Jistrum toen de bal vanaf links strak voor werd gebracht op de volkomen vrijstaande spits van Jistrum die de bal zo kon inschieten, maar wonderbaarlijk raakte hij de bal niet goed en kon keeper Bert Bakker van Ternaard op de doellijn nog redding brengen. In de 15e minuut een prachtige aanval van Ternaard waarbij Martinus Hannema goed over rechts door kon gaan, en hierna de bal voorbracht op Gosse Reinder Kingma die zich vrijspeelde en uithaalde waarbij de bal op de paal belande, maar de terrugspringende bal kwam weer voor de voeten van Gosse Reinder terecht en nu schoot hij de bal op de andere paal en ko Jistrum uitverdedigen. Hoe was het mogelijk dat dat hij deze kans niet verzilverde. Zo kreeg Ternaard nog zo,n drie opgelegde kansen. In de 24e minuut een kleine drink pauze., dit i.v.m. het warme weer. In de 28e minuut dan wel de verdiende voorsprong voor Ternaard als Jurjen Sipma vanaf links de bal prima vanaf de achterlijn voorbracht en Jacob van der Veen die goed mee was gekomen  de 0/1 kon inschieten.Zo bleef Ternaard het spel dikteren zonder dat het zelf tot groots voetbal kwam. In de 29e minuut was het Jitse de Beer die Gosse Reinder Kingma wegstuurde die alleen richting keeper Jistrum kon gaan, maar alleen voor de keeper schoot hij de bal pardoes in de handen van de keeper..In de 42e minuut had Ternaard op een 0-2 moeten komen als Gosse Reinder voor een leeg doel de bal nog naast schoot. Hoe was het mogelijk Rest was derhalve 0-1.

Na rust bleven Nutte Cuperus en Aant Soepboer achter in de kleed box en kwamen JancoPostma en Teake Jan Keegstra voor hen in het veld.Het was weer Ternaard dat in de 6e minuut een kans creeerde toen Jacob van der Veen de bal prima voorbracht op Jelle Soepboer die goed inkopte maar de bal nog net naast zag gaan.Jistrum begon hierna iets beter te spelen waarbij het in de 52e minuut de buitenspelval omzeide en de spits alleen door kon gaan, maar ook hij schoot de bal voor een leeg doel naast. In de 58e minuut Roel Hoekstra in het veld voor Martinus Hannema. En zowaar in de 64e minuut was het jistrum dat zwak verdedigen van Ternaard afstrafte en de 1-1 scoorde.Nog ggen minuut later werd het 2-1 voor Jistrum door balverlies bij Ternaard, dat weer werd afgestraft. Wat een ommekeer in deze westrijd waar Ternaard voor rust de wedstrijd allang had moeten beslissen.. Maar Ternaard rechte de rug  en goed doorzetten van Roel Hoekstra die het strafschop gebied inging en toen ten val werd gebracht, dit leidde ertoe dat Ternaard een strafschop mocht nemen waar Gosse Reinder zich voor melde en de bal goed inschoot en zo Ternaard op 2/2 bracht.De wedstrijd was weer open en Ternaard zette nu door, want in de 73e minuut was het Jacob van der Veen die een één tweetje aanging met Jurjrn Sipma prachtig bij de achterlijn de bal voorbracht in het strafschop gebied op de inkomende Jelle Soepboer die de 2-3 scoorde. In de 82e minuut moest Janco Postma aan de noodren trekken wat hem rood opleverde van scheidsrechter Visser. De vrije trap zou niets opleveren voor Jistrum. En Ternaard moest met 10 man verder. Toch kwam men in de 90e minuut nog op 2-4 ddor Wietse Sipma uit een voorzet van Jitse de Beer. Dit werd ook de eindstand. Dinsdag avond om18.45 uur ontvangt Teranaard thuis Holwerd 1 voor de beker