Afgelopen zaterdag weer een mooie affiche voor Ternaard . Dit keer mocht men afreizen naar buurman vv Dokkum. De tweede derby op rij en een wedstrijd die de nodige herinneringen oproept.

Voorafgaand aan dit duel zou men verwachten dat Ternaard een zware wedstrijd tegemoet kon zien, want Dokkum is toch een club  die net gedegradeerd is uit de derde klasse en Ternaard  komt net kijken in 4B. Trainer Sjoerd van Klaarbergen kon beschikken over een fitte selectie, dat kon volgens de geleerden uit Dokkum niet gezegt worden van de mannen van trainer Dick Groen. Toch stonden er elf man in de wei en zodoende kon scheidsrechter De Groot om half drie fluiten voor het begin van de wedstrijd.

Ternaard begon met iets meer windvoordeel dan Dokkum en probeerde er in het begin een aantal malen snel uit te komen. In de 8e minuut betekende dit direct al een voorsprong voor Ternaard. Johannes Dijkstra  werd aan de linkerkant gelanceerd en rondde keurig af,0-1. Het geschrokken Dokkum probeerde hierna de voetballende oplossing te zoeken, maar vaak werd men tegengehouden door of de verdedigers van Ternaard of door keeper Wesley Plooy. Toch kwam men een aantal keren gevaarlijk door en moest dit voor Ternaard een waarschuwing zijn. Ook Ternaard had een aantal mogelijkheden maar matige aannames stonden een goed vervolg in de weg. Het was toch Ternaard dat op een 0-2 voorsprong kwam. Opnieuw was het Johannes Dijkstra die goed doorkwam op links en was de verdediging van Dokkum te snel af. Doordat Johannes iets te ver naar links werd gedwongen besloot hij de bal voor te geven op Danny Post die zag zijn inzet vervolgens geblokt door een verdediger van Dokkum. De afspringende bal was echter wel een prooi voor Danny Post en zo wist hij koppend de tweede goal voor Ternaard op het scorebord te zetten. De wedstrijd kabbelde voort en Ternaard leek met een  royale voorsprong de thee op te zoeken. Echter door een te snel gtenomen vrije trap van Ternaard met als gevolg snel balverlies pompte Dokkum nog eens hoog voor de goal. De bal leek achter te gaan maar kreeg door de wind toch de goeie richting te pakken en verkeek keeper Wesley Plooy zich op de bal. De bal kwam via de lat voor de voeten van spits  Tennesee Anastatia. Deze wist wel raad met dit buitenkansje en maakte net voor rust de aansluitingstreffer,1-2.

Voor Ternaard uiteraard een domper maar voor de wedstrijd wel een exstra injectie, zou je denken. Nou dat laatste was niet echt het geval. Ternaard kwam matig uit de theepauze en Dokkum probeerde het wel, maar scherpte ontbrak. Het spelniveau werd er niet beter op en werd onrustig. Te snel de bal naar de voorwaartsen leverde aan beide kanten teveel balverlies op. Bij de supporters leefde al de gedachte dat Ternaard nog wel moest scoren. omdat er tot op heden het gehele seizoen in de laatste minuten werd tegengescoord. Toch moest dit een keer worden doorbroken en dat gebeurde dan ook deze middag. Ternaard wist zelfs in de eindfase nog tweemaal tot scoren te komen. een mooie pass van Jan Pieter Prins belandde in de 84e minuut voor de voeten van Danny Post, deze mocht  vanaf rechts doorgaan en wist met een droge knal de keeper te passeren,1-3. Nick de Bruin ging vervolgens in de fout door Danny Post ongenadig neer te sabelen en mocht van scheidsrechter de Groot gaan Douchen. Hierna was het Johannes Dijkstra die in blessuretijd de eindstand op het scorebord bracht,1-4.

Een mooie overwinning en er moet gezegd worden dat de verdediging van Ternaard onder leiding van Roel Hoekstra en met een goed spelende Simon van der Weg weinig weggaf.Volgende week komt koploper RWF in Ternaard op bezoek. Opnieuw een mooie graadmeter om te kijken wat Ternaard tegen deze tegenstander kan inbrengen. Aanvangwedstrijd 14.30 uur op sportpark “De Bourfinne” in Ternaard.