Na enkele nederlagen werd het weer tijd voor Ternaard om eens te winnen om zo de aansluiting te behouden met de subtop. Zaterdagmiddag was het de kans ervoor om te winnen omdat laagvlieger Friesland op bezoek kwam op sportcomplex ” De Bourfinne”. Ternaard won met ruime cijfers, maar had eigenlijk met dubbele cijfers moeten winnen.

Trainer Hans Blom, waarbij na goed overleg dit zijn laatste seizoen is bij Ternaard, kon vandaag weer beschikken over spits Roel Hoekstra. Verder begon hij op de bank met na een jaar blessure leed met Gosse Reinder Kingma, Jitse de Beer en Jacob van der Veen en Adolf Braaksma stond gelukkig weer als leider naast Trainer Blom. Het was pupil van de weekTjerk Andries de Jong die even voor half drie de wedstrijdbal, aangeboden door “slagerij Smit” aanbood aan scheidsrechter Rozema uit Ferwerd die hierna voor het begin van de eerste helft floot. Het is Friesland die de eerste mogelijkheid krijgt als uit een hoekschop Danny Rozendaal maar net naast kopt in de 3e minuut.. maar in de 5e minuut is ook uit het niets Jan Lammert van der Kooi die de bal krijgt aangespeelt en met een prachtige lob de 1-0 maakt voor Ternaard. En in de 7e minuut is het opnieuw Jan Lammert die alleen richting doelman friesland gaat maar zijn inzet maar net naast ziet gaan. In de 8e minuut is het Martinus Hannema die de bal brengt bij de vrij staande Roel Hoekstra die de bal zo kan inkoppen, maar een reflex van de keeper van Friesland kan voorkomen dat hij scoort. In de 10e minuut is het Friesland dat er gevaarlijk uitkomt en de spits zo door kan lopen richting Ternaarder doel en hierna keeper Bert Bakker omspeelt, maar de inzet van Nicky Slotenmaker gaat net naast. In de 20e minuut opnieuw een prachtige aktie van Jan Lammert van der Kooi die enkele tegenstanders er uitloopt en kan uithalen, maar opnieuw gaat de bal naast, en zo had Ternaard al ruim voor moeten staan. In de 25e minuut is het dan wel 2-0 als Teake Jan Keegstra de bal prima inschiet. In de 27e minuut wordt het door Jan Lammert van der Kooi 3-0 door vanaf links naar binnen te komen, waarna hij uithaalt en de bal in de verste hoek van de goal beland. Zo blijft Ternaard kansen creeren maar is het te gehaast in de afwerking. Rust derhalve 3-0 voorsprong voor Ternaard.

Na rust geen wijzigingen bij Ternaard, en moest het proberen om de score uit te breiden, maar het is Friesland dat in de 48e minuut de eerste goede kans krijgt als de spits zomaar alleen voor keeper Bert Bakker verschijnt maar de bal pardoes in de handen van keeper Bakker schiet. Dit was weer slordig van Ternaard zo in het begin van de tweede helft. Friesland krijgt hierna nog een goede kans, maar opnieuw laat de spits het afweten. Het is toch Ternaard dat weer de lakens uitdeeld, waarbij Friesland op een lijn gaat spelen en Ternaard er zo door kan lopen, zo ook in de 55e minuut als Roel Hoekstra er alleen vandoor kan gaan richting doel van Friesland, maar Roel mist  opnieuw deze opgelegde kans. In de 57e minuut wisselt Trainer Blom Roel Hoekstra  en Aant Soepboer en brengt Jitse de Beer en Jacob van der Veen voor hen in het veld. In de 60e minuut glipt Teake Jan Keegstra er tussen uit, maar wordt door een Friesland speler onder uit geschopt en dus denk je rood en minstens geel voor dez speler, maar scheidsrechter Rozema doet helemaal niets. Waarna Teake Jan na behandeling weer verder kan met de wedstrijd. Maar in de 62e minuut wordt het wel 4-0 door opnieuw Jan Lammert van de Kooi die een fout van een verdediger van Friesland afstraft. In de 70e minuut is het dan zover, want na een jaar van blessure leed brengt trainer Blom Gosse Reinder Kingma onder groot applaus in het veld en haalt Martinus Hannema naar de kant. En het is meteen in de 75e minuut Gosse Reinder die een grote scoringskans krijgt maar vrij voor de keeper schiet hij naast. In de 77e minuut is het wel raak. Op aangeven van de uitstekent spelende Jitse de Beer is het Gosse Reinder die wel raak schiet en zo de 5-0 maakt. Ternaard krijgt nog vele mogelijkheden en het wordt in de 82e minuut 6-0 door Teake Jan Keegstra en is het in de 85e minuut Janco Postma die met al zijn gram de 7-0 binnenschiet. Het slot akkoord is voor Wietse Sipma die mee was opgekomen en met een goed schot de 8-0 aan tekende. Precies na 90 minuten fluit scheidsrechter Rozema voor de laatste maal en won Ternaard vediend van een zwak spelend LVV Friesland. Volgende week wacht de uitwedstrijd tegen Wardy uit Ferwerd.