Voor Ternaard was het afgelopen zaterdag een hernieuwde kennismaking met de vierde klas. Een competitie die er op papier spannend uitziet met hier en daar de nodige derby,s. Zaterdag reisde Ternaard af naar Harkema Opeinde, een ploeg met de nodige kampioensaspiraties.Afgelopen seizoen mocht men nog meedingen voor promotie maar werd net niet de eindstreep gehaald in de nacompetitie.

Vooraf proefde je ook dat de thuisploeg vol vertrouwen aan de seizoenstart begon en dat Ternaard de underdog was en even de kat uit de boom wilde kijken. Overigens was het de eerste keer in de geschiedenis dat Ternaard en Harkema Opeinde de degens kruisden.. Onder mooie weersomstandigheden  en een geweldig te bespelen veld floot scheidsrechter Krijgsheld voor het begin.

Harkema begon goed aan de wedstrijd en het had eigenlijk de gehele eerste helft een veldoverwicht. Maar leuk voetbal tot de zestienmeter levert niet altijd kansen op, zo was het ook in deze eerste helft het geval. Het bleef bij een aantal speldeprikken maar het doel van Ternaard werd niet echt onder vuur gebracht.Ternaard daarentegen wachtte geduldig af en was zich al snel bewust dat door een snelle omschakeling er kansen zouden komen. Zo waren er mogelijkheden van Danny Post en Johannes Dijkstra maar verder dan een schuiver naast de goal en een door een verdediger van de doellijn gehaalde bal kwam Ternaard in eerste instantie niet. Zo leken beide teams te gaan rusten met een 0-0 gelijkspel op het scorebord.Ternaard kwam echter in de voorlaatste minuut alsnog op voorsprong. Opnieuw een snel omschakelmoment luidde de voorsprong in, uiteindelijk kwam de bal voor de voeten van de door de verdediging van Harkema te vrij gelaten Jacob van der Veen. Deze kon de bal voor zijn favoriete been leggen  en haalde droog uit,0-1. Dit betekende een mooie opsteker zo net voor rust.

Trainer van Klaarbergen zal zijn manschappen gewaarschuwd hebben voor een meer aandringend Harkema in de tweede helft en een snelle goal zou meer dan welkom zijn. Dit was niet aan dovemansoren besteed en Ternaard ging direkt na de aftrap goed door. In de 50e minuut kwam de bal op links voor de voeten van David de Vries. Deze wilde de bal voorzetten met zijn chocoladebeen maar zag tot ieders verbazing het leer achter de doelman van Harkema Opeinde verdwijnen,0-2. Een fantastische opsteker voor Ternaard natuurlijk en een enorme dreun voor Harkema. De thuisclub liet al snel alle tactiek wat was besproken in de kleedkamer los en ging alles of niets spelen. Met lange ballen in de zestien  probeerde men de verdediging van Ternaard kapot te spelen, maar de verdedediging onder leiding van de routiniers Roel Hoekstra en Wietse Sipma gaven geen krimp. Sterker nog, Ternaard kon weer eens uitbreken en Johannes Dijkstra wist middenvelder Danny Post de diepte in te sturen, deze mocht alleen doorgaan en leek even de bal te ver voor zich uit te spelen, maar hij kon dit door zijn snelheid nog net op tijd herstellen en tikte de bal beheerst langs de uitkomende doelman van Harkema Opeinde,0-3. Ternaard zat op rozen en de frustraties bij Harkema werden merkbaar. Dit leverde een aantal gele kaarten op voor de thuisclub. Beide ploegen wisselden nog een aantal moegestreden spelers en Ternaard liet de teugels wat vieren. Dit leverde een behoorlijk veldoverwicht op voor Harkema en hieruit kwamen ook de nodige kansen. Uiteindelijk wist men in de laatste minuut toch nog een doelpunt te scoren,1-3. Direkt hiena floot de goed fluitende leidsman voor het einde van de wedstrijd en kon Ternaard de driepunter opbergen in de tas en in Ternaard afleveren.

Volgende week staat de eerste thuiswedstrijd van het seizoen te wachtewn en zal Ternaard het op moeten nemen tegen ODV uit Wijnjewoude. Ook weer een onbekende tegenstander, waar Ternaard  slechts eenmaal in competitie verband tegen speelde. Beide ploegen zijn met een driepunter begonnen in het seizoen. Mooie ingredienten voor een mooie pot voetbal op sportpark “De Bourfinne”in Ternaard. Aanvang 14.30 uur.