Afgelopen zaterdag stond voor Ternaard de thuiswedstrijd tegen De Monnik op het programma. Na een koningsdag is het altijd afwachten hoe beide teams deze dag hebben verwerkt. Daarnaast heeft Ternaard  een moeizame anderhalve week achter de rug, waarin zij van gedoodverfde favoriet voor het kampioenschap afzakten naar een derde positie.

Het was dus zaak om het vertrouwen weer terug te winnen. Ternaard was niet geheel compleet, maar de invallers wisten dit meer dan te compenseren.

Ternaard begon goed en geconsentreerd aan de wedstrijd en dit leverde  direct een veldoverwicht op. Via de vleugels  werd goed de aanval gezocht  en dit leverde in de 6e minuut een doelpunt op. Remco van der Kooi stuurde op rechts Teake Jan Keegstra weg en zijn voorzet belande bij David de Vries, en die wist wel raad met deze mogelijkheid, 1-0. Ternaard bleef de betere ploeg op het veld, maar het was toch zaak om achterin geconsentreerd  te blijven voetballen. De Monnik wist een paar keer met lange ballen vanaf de zijkant de bal voor het Ternaarder doel te krijgen, maar invaller doelman Klaas Johan Hoekstra stond zijn mannetje. Opnieuw was het Ternaard dat tot scoren kwam door een prima afstandschot van Jan Pieter Prins, 2-0.  Eigenlijk was de wedstrijd na 21 minuten gespeeld  toen opnieuw David de Vries het net wist te vinden. Een prima pass op David en een nog betere aanname en afronding zorgden voor  een mooie goal,3-0. De supporters van Ternaard  gingen er eens goed voor staan en dachten alweer aan een monsterscore, echter voor rust gebeurde er niet veel meer. Ternaard bleef de betere ploeg maar kwam niet meer tot scoren.

Na rust een tweetal wijzigingen bij Ternaard de niet geheel fitte spelers Danny Post en Remco van der Kooi verlieten de wedstrijd en voor hen kwamen in het veld Jurjen Sipma en Andries Vlasman. Dit hield in dat Jitze de Beer de rechtsmidden positie op zich nam en Jurjen de verdediging kwam versterken. Het werd er allemaal niet beter op en dat is logisch als je de betere ploeg bent en weinig gevaar hoeft te duchten van een tegenstander. Het duurde toot de 72 e minuut voor dat er weer door Ternaard werd gescoord. De afgeslagen aanval kwam voor de voeten van Teake Jan Keegstra en deze wist  wel waar de bal naar toe moest ,4-0. Ternaard kwam hierdoor weer beter in de wedstrijd en het duurde niet lang tot de 5-0 in het doel lag. Uit een vrije trap van Jacob van der Veen, welke de bal mooi achter de verdediging lag, kwam Wietse Sipma geheel vrij te staan en met de binnenkant van zijn voetbalschoen wist hij op fraaie wijze de bal in het doel te deponeren. Zeven minuten later, in de 83e miuut was het opnieuw raak, het was  dit keer Jan Pieter Prins die met een beheerst schot in de zestien de keeper van De Monnik kansloos liet,6-0. Hierna liet Ternaard de toutjes wat vieren en een slordigheidje  tussen beide centrale verdedigers zorgde voor de onnodige 6-1. Ternaard  zette hierna nog een keer aan en dit leverde in de laatste minuut van de wedstrijd nog een doelpunt op. Uit een corner van Jitze de Beer, kwam de bal pardoes op het hoofd van de geheel vrijstaande Jacob van der Veen. Deze kopte  keurig het leer tegen het doelnet,7-1. Tenminste dat dacht een ieder die deze middag rond het veld stond. De keeper van De Monnik pakte de bal uit het net en trapte de bal naar voren voor het nemen van de aftrap. scheidsrechter Nijmencevic die overigens deze wdstrijd zeer goed leidde, had waarschijnlijk een korte blackout want hij miste het doelpunt en fluitte voor het einde van de wedstrijd.

Al met al een nuttige wedstrijd om het vertrouwen terug te winnen en zich op te maken voor het slot van de competitie. Volgende week wacht de wedstrijd tegen buurtgenoot Wardy uit Ferwert.