TERNAARD – Opnieuw moesten de trouwe supporters van Ternaard toe zien hoe hun ploeg in deze derby tegen Dokkum op een nederlaag werd getrakteerd in een bar slechte wedstrijd op een koud en winderig sportcomplex “De Bourfinne” waar Ternaard graag de drie punten thuis gehouden had om zo aan sluiting te krijgen met Ouwe Syl en V en V`68. Later bleek ook nog eens dat deze beide ploegen wel de volle winst hadden gepakt en dus lijkt handhaving voor Ternaard in deze 4e klas nu wel heel ver weg.

Het is pupil van de week Davy van den Brand die deze Zaterdagmiddag de wedstrijdbal aangeboden door oud-trainer V.v. Ternaard en oud-speler van V.v. Dokkum, Wiep Veenstra, aanbood aan scheidsrechter de Groot uit Oosterbierum die hierna floot voor de eerste helft.

Dokkum mocht aftrappen en de eerste aanval mocht op zetten en in de 3de minuut gelijk al op rechts een vrije trap mocht nemen die gevaarlijk werd ingebracht, maar onschadelijk werd gemaakt door keeper Nanning Bulthuis van Ternaard. Gelijk hierna in de 4de minuut opnieuw op rechts krijgt Dokkum een vrije trap mee waarbij de bal prachtig in het strafschopgebied van Ternaard wordt gebracht en daarna wordt de bal prima fraai door Omer Dahir in het Ternaarder doel geschoten en zo komt Dokkum al vroeg op een 0-1 voorsprong. In de 12de minuut schreeuwt Ternaard om een strafschop daar een Dokkumer speler hands zou hebben gemaakt in zijn eigen strafschopgebied. Scheidsrechter de Groot ziet dit over het hoofd. In de 17de minuut is het opnieuw Dokkum dat op rechts even over de middellijn een vrije trap mag nemen die in één keer door Nick de Bruin in het Ternaarder doel door hem wordt geschoten en Dokkum op 0-2 bracht. Echter de harde strakke wind over het veld deed deze middag voor beide ploegen ook af breuk aan het vertoonde spel waar veel kleine overtredingen het debet aan waren en scheidsrechter de Groot met geel werd bestraft.

Zo werd in de 31ste minuut Simon van der Weg gewisseld door trainer van Gorsel die hem in bescherming nam vanwege al een ontvangen gele kaart. Almer Zijlstra kwam voor hem in de ploeg. Net voor rust mocht Ternaard nog een vrije trap nemen even buiten de zestien van Dokkum, de bal wordt door Roel Hoekstra hoog over het doel geschoten. Dokkum ging met een 0-2 voorsprong de rust in.

Na rust komt Janco Postma in het veld voor Teake Jan Keegstra. In de 50ste minuut slaat Dokkum opnieuw toe in een prima aanval die wordt afgerond door Christiaan Wijnsma, 0-3. Ternaard zou nu toch eens wat moeten doen, en met iets windvoordeel zet het nu wel meer druk op de verdediging van Dokkum die veel in paniek de bal naar voren ramt en het voetbal er van beide kanten niet beter op wordt. In de 52ste minuut is het toch Germer van der Weg van Ternaard die een goede aanval van Ternaard om zet in een doelpunt en zo Ternaard op 1-3 zet. Ternaard begon nu ook iets beter te voetballen en hield druk op de verdediging van Dokkum dat niet echt leidde tot grote kansen. Zo komt in de 65ste minuut Andries Vlasman nog in het veld voor Ronald Post en blijft Ternaard drukken en loert Dokkum op de counter. Na 90 minuten voetbal is het hierna scheidsrechter de Groot die voor het einde fluit en Ternaard opnieuw een nederlaag moet incasseren. Volgende week de kraker onderin als Ternaard op bezoek moet bij WTOC.