Zaterdagmiddag kon de ontknoping volgen in de 5e klasse B waarbij drie ploegen waar onder sc Franeker, Holwerd en Ternaard kampioen konden worden. Maar er was ook nog een periode te verdienen tussen Ternaard, Holwerd, Oostergo en WWS. Een bizar slot derhalve in deze 5e klasse B, waarbij tenslotte Holwerd en WWS met lege handen Achter bleven. sc Franeker kampioen werd en daardoor Ternaard  dat op de tweede plaats eindigde  de periode kreeg van sc Franeker, de 2e periode voor Ouwe Syl is en Oostergo pakte op deze laatste competitie dag de 3e periode.

Trainer Henk de Boer miste deze middag nog keeper Bert Bakker geblesseerd, Teake Jan Keegstra geblesseerd en wegens werk Anne Rienk Sijens, maar kon weer beschikken over Gosse Reinder Kingma na 1 wedstrijd schorsing. Op de bank begon hij met Arnold Kingma, David de Vries, Jelle Soepboer en res keeper Mattijs Boltjes. Op een zonovergoten sportcomplex Schatzenburg, was het precies half drie toen scheidsrechter Zijlstra uit Tzummarum die voor het begin van de eerste helft floot en Ternaard mocht aftrappen. Het is meteen balverlies als Foarut er snel uitkomt over links en Evert Tellenga naar binnen komt en kan uithalen, maar zijn schot verdwijnt in het zijnet. Hierna is het Ternaard dat druk zet en Foarut terug dringt op eigen helft waarbij in de 2e minuut de verdediging van Foarut de mist ingaat en Gosse Reinder Kingma alleen op op doelman Sander de Boer af kan gaan, maar Gosse twijfelt te veel en ziet zijn inzet naast het doel van Foarut gaan. Dit was de kans om vroeg op voorsprong te komen.In de 13e minuut opnieuw een goede kans voor Gosse Reinder als Roel Hoekstra prima Gosse Reinder aanspeelt op links waarna Gosse Reinder naar binnen komt en niet nadenktmaar meteen uithaalt waarbij zijn schotnet bij de kruisingvan het Foarut doel naast gaat. In de 16e minuut mag Foarut op rechts even buiten het strafscopgebied van Ternaard een vrije trap nemen die gevaarlijk wordt voorgebracht waarbij zowel Hendrik Talsma als keeper Anne Hellingae elkaar in de weg lopen, maar gelukkig kan Janco Postma op ruimen en kan Ternaard de aanval weer opzoeken. In de 28e minuut is het Roel Hoekstra die goed opkomt en de bal meegeeft aan Gosse Reinder die op zijn beurt de bal doortikt op Martinus Hannema die4 vanaf rechts kan utithalen waarbij zijn schot uiteenspat op de handen van keeper Sander de Boer, en een verdediger van Foarut de bal over de achterlijn schiet en Ternaard daardoor een hoekschop mag gaan nemen, die niets  zou opleveren. Zo blijft Ternaard drukken en gaat op jacht naar een doelpunt, maar het moet toch oppassen voor de uitvallen van Foarut. Op slag van rust nog een kans voor Roel Hoekstra, maar inplaats van zelf te schieten geeft hij de bal af aan Gosse Reinder Kingma die niet tot een schot kan komen omdat een verdediger van Foarut zijn schot blokt. Rust derhalve 0 – 0.

Na rust geen wijzigingen bij Ternaard Dat nu de druk moest opvoeren op jacht naar het bevrijdende doelpunt. Toch is het  Foarut dat in de 46e minuut zowaar de eerste kans krijgt waarbij een voorzet vanaf links in een kluwen van spelers beland waarbij een speler van Foarut uithaalt maar is het de uitstekend spelende Janco Postma die de inzet weg kan werken. In de 48e minuut komt Ternaard dan toch op voorsprong als het op links een vrije trap mag nemen die door Jitze de Beer wordt genomen en de bal breed legt op Roel Hoekstra die gelijk uithaalt, waarbij hij de bal tegen de keeper opschiet en de bal weer het veld instuit, waarna in de rebound Jacob van der Veen kan uithalen en de 0 – 1 voor Ternaard aantekent. Dolle vreugde bij alles wat Ternaard was dat nu moest zorgen om de rust te bewaren en op zoek moest gaan naar een tweede doelpunt.. Dat valt in de 56e minuut als de prima spelende Roel Hoekstra zich vrijspeelt op rechts en de bal voorbrengt bij de tweede paal waar Gosse Reinder vrij kan inkoppen en dat dan ook doet en zo Ternaard op 0 -2 brengt. De ban was gebroken en Foarut geloofde het nu wel. In de 69e minuut wordt het 0 – 3 als weer Roel Hoekstra over rechts prima naar binnen komten de bal voorbrengt op Gosse Reinder die kan uithalen en zo de 0 – 3 binnenschiet. In de 75e minuut wisselt Trainer de Boer Martinus Hannema enbrengt David de Vries voor hem in het veld en ook Arnold Kingma komt nog in het veld voor Gosse Reinder Kingma. Nog maar net koud in het veld of Arnold Kingma schiet de 0 – 4 binnen waarbij hij een fout in de verdediging afstraft. Ternaard speelt nu rustig de wedstrijd uit en komt in de 84e minuut nog Jelle Soepboer voor Jacob van der Veen in het veld. In de slotminuten is het Jelle Soepboer die er alleen van door kan gaan en ziet dat Arnold Kingma was meegegaan waarna hij de bal aan Arnold afgeeft die zijn tweede doelpunt mag maken en zodoende de eindstand mag bepalen op 0 – 5. Meteen hierna fluit de goed leidende scheidsrechter Zijlstra voor de laatste maal. Toen was ook bekend hoe de andere ploegen het gedaan hadden in deze klasse. Ternaard kan zich opmaken voor nog twee wedstrijden op 21 en 28 Mei, waarbij Ternaard eerst uitspeelt. De tegenstander is nog niet bekend omdat de 4e klassen volgende week nog moeten spelen, en daarna valt pas de beslissing.