Ternaard heeft zaterdag de derby tegen Holwerd gewonnen met 3-1 en dus kon het drie punten bijschrijven. Vorig seizoen was het wel anders en moest Ternaard genoegen nemen met slechts een punt.

Trainer Kootstra  kon zaterdagmiddag niet beschikken over Roel Hoekstra weekend weg en Gosse Reiner kingma die op vakantie was. Terug in de basis Wietse Sipma en Jan Pieter Prins na een schorsing. Tijdens de warming up haakte Remco van de Kooi af vanwege een blessure. Op de bank begon Kootstra met David de Vries , Hayo Greydanis en Arnold Kingma.

Het was pupil van de week Sietse Mink Sipma die even voor half drie de wedstrijbal aangeboden door MTD Montage Minne Dol, aanbood aan scheidsrechter van Houten uit Leeuwarden die daarna voor het begin van de eerste helft floot en Ternaard mocht aftrappen en meteen Holwerd vast zette op eigen helft. En gelijk in de eerts minuut  al een grote kans kreeg als Johannes Dijkstra werd weg gestuurd door Danny Post waarbij Johannes alleen op de keeper van Holwerd kon afgaan maar helaas werd zijn inzet tegen de keeper opgeschoten waarna keeper Jaco Jan Rienks alsnog de bal kon onderscheppen. Zo bleef Ternaard aanvallen en kon Holwerd daar tegen weinig uitrichten. In de 15e minuut botsten zowel een speler van Holwerd als Ternaard met de hoofden tegen elkaar waarop de speler van Holwerd naar het ziekenhuis moest om de wond te laten hechten. Diether de Jong kon verder spelen na te zijn behandeld, nadat het spel hierdoor 5 minute stil had gelegen. Zo mocht in de 18e minuut Ternaard een hoekschop op rechts nemen die door Jacob van der Veen prima werd voorgebracht op het hoofd van Jan Pieter Prins die prachtig de 1-0 inkopte. Wie dacht dat Ternaard nu zou doordrukken kwam iets bedrogen uit . Ternaard begon slordiger te spelen en dat leidde soms tot wat irritatie bij sommige spelers wat het spel niet ten goede kwam. Maar in de 36e minuut dan toch de 2-0 voorsprong  voor Ternaard als een mooi opgezette aanval die over verschillende schijven ging en tenslotte de bal bij de op links staande Jan Pieter Prins kwam die goed naar binnen kwam en uithaalde  waarbij de bal op de verste paal belandde, waarna de inkomende Andries Vlasman het laatste tikje gaf en zo Ternaard op een 2-0 voorsprong bracht. In de 40e minuut opnieuw een mooie aanval van Ternaard als Jan Pieter Prins zich op rechts vrijspeeld en de bal voorbracht op Danny Post die in de draai uithaalde en de bal goed inschoot maar met een goede redding tikte de keeper van Holwerd de bal nog net over zijn doel. De toegekende hoekschop leverde niets op voor Ternaard. Ternaard creeerde  daarna nog enkele prima kansen en pas op slag van rust werd het uit weer een mooie aanval waarbij Johannes Dijkstra alleen door mocht gaan en daarna de bal beheerst achter doelman Jaco Jan Rienks van Holwerd schoot en zo Ternaard op 3-0 bracht. Meteen hierna floot scheidsrechter van Houten voor de rust.

Na rust geen wijzigingen bij Ternaard dat veel te slap aan de tweede helft begon. Het was Holwerd dat nu iets meer grip op de wedstrijd kreeg zonder gevaarlijk te worden. Want het was de ongrijpbare Simon van der Weg die steeds maar weer de Holwerder aanvallen onklaar maakte en sleurde op het middenveld. Pas in de 65e minuut het eerste gevaar voor Ternaard als Jan Pieter prins kon uithalen, waarbij de bal nog net voor de doellijn door een verdediger van Holwerd kon worden weg gehaald. In de 73e minuut wisselde Trainer Kootsra Jacob van der Veen en Diether de Jong en kwamen David de Vries en Hayo Greydanis voor hen oin het veld. Nee het spel zakte van beide ploegen naar een bedenkelijk niveau en was het Holwerd dat in de 82e minuut nog een goedkoop gegeven strafschop door scheidsrechter van Houten mocht nemen wegens wel of niet hands van Teake Jan Keegstra. De toegekende strafschop werd prima ingeschoten door Pieter van der Ploeg die zo Holwerd op 3-1 bracht. Ternaard kreg nog een paar hele grote kansen, maar de afwerking was te onzuiver, en na 90 minuten voetbal, was het scheidsrechter van Houten die zijn 1250 westrijd voor de de KNVB floot er een einde aan maakte. Ternaard won zeer verdiend deze niet al te hoog staande derby, en speelt volgende week thuis tegen Beetgum.