Ternaard reisde zaterdagmiddag af naar Beetgum waar het tegen de plaatselijke trots moest spelen wat tevens de laatste uitwedstrijd was, want dinsdagavond komt CVO op bezoek en volgende week zaterdag middag SSS’68 waar dan tevens de jongens worden gehuldigd.

Ternaard kon deze middag ontspannen voetballen daar het kampioenschap binnen was.Trainer Kootstra kon over een fitte selectie beschikken en begon op de bank met Teake Jan keegstra, Arnold Kingma en Gerwin Wiersma.

Onder leiding van scheidsrechter van Zutphen uit Deinum, waar voor de wedstrijd aanvoerder Wietse Sipma bloemen kreeg van de aanvoerder van Beetgum, was het even over half drie als Ternaard mocht aftrappen onder een heerlijk zonnetje op het sport complex van Beetgum. Het was meteen in de 1e minuut al dat Ternaard een goede kans kreeg als Johannes Dijkstra vanaf rechts naar binnen kwam en zijn tegenstander er uit liep en daarna de bal breed legde op de  inkomende Simon van der Weg die de bal net over het doel van Beetgum schoot. Meteen in de 2e minuut  een kans voor Beetgum als Walter Snieder vanaf rechts de bal voorbracht op Jort Dijkstra die kon uithalen, waarbij keeper Anne Hellinga van Ternaard in eerste instantie de bal keerde maar niet klemvast had waarop Robin Bruinsma nog een schietkans had, maar zag zijn inzet naast het doel van Ternaard verdwijnen. In de 5e minuut was het Roel Hoekstra die met een prachtige diepte pass Simon van der Weg weg stuurde die alleen op de keeper van Beetgum af kon gaan en de bal langs hem heen schoot, maar zijn inzet was te zacht waarbij een verdediger van Beetgum nog net de bal voor de doellijn kon weg trappen. In de 9e minuut had Ternaard een strafschop moeten hebben daar net binnen het strafschop gebied van Beetgum Jan Pieter Prins duidelijk naar beneden werd getrokken, maar scheidsrechter van Zutphen wou van niets weten en liet doorspelen. Zo golfde het spel op en neer waarbij er bij beide ploegen soms veel mis ging. Maar in de 24e minuut kwam Ternaard  toch verdiend aan de leiding als Jacob van der Veen over links zijn tegenstander er uit liep en daarna naar binnen kwam en de bal voorbracht op de volkomen vrijstaande Gosse Reinder Kingma die simpel de bal in het lege doel schoot en Ternaard op 0-1 bracht. Ternaard begon nu Beetgum  meer onder druk te zetten en kreeg het ook kansen als eerst Danny Post miste en daarna Johannes Dijkstra. Helaas in de 36e minuut was het een speler van Beetgum die Wietse Sipma na trapte, waar scheidsrechter van Zutphen bovenop stond en dan ook terrecht de rode kaart trok voor de speler van beetgum en de ploeg met 10 man verder moest. Een smetje op de wedstrijd helaas, waarbij Ternaard met een 0-1 voorsprong de rust in ging.

Na rust kwam Teake jan keegstra in het veld voor jan pieter Prins en was het Beetgum dat meteen de aanval zocht en in de 46e minuut net buiten het strafschop gebied van Ternaard een vrije trap mocht nemen waarbij Walter Snieder de bal net over het Ternaarder doel schoot. Zo bleef het een open wedstrijd met een beetgum dat niet echt in de wedstrijd zat en een Ternaard dat soms te onzorgvuldig en slordig speelde, en dus was er van goed voetbal deze middag geen sprake. Misschien speelde het warme weer ook wel een rol mee. In de 60e minuut kreeg Nutte Cuperus geel wegens het onderuit halen van zijn tegenstander. Maar in de 65e minuut was het het dan Ternaard dat toesloeg als in een wirwar van spelers de bal voor de voeten van Gosse Reinder Kingma kwam  die wel raad wist met dit kansje en de 0-2 scoorde. Zo kwam in de 67e minuut Arnold Kingma in het veld voor de licht geblesseerde Remko van der Kooi waarna Ternaard meer ruimte kreeg en Gosse Reinder Kingma hele dikke kansen kreeg om de sore uit te breiden. Pas in de 77e minuut was het Johannes Dijkstra die een mooie aanval doeltrffend af rondde  en Ternaard op 0-3 bracht. Zo werd in de 78e minuut Nutte Cuperus nog gewisseld en bracht trainer Kootstra de jeugdige Gerwin Wiersma nog voor hem in het veld.  In de 85e minuut was het invaller Arnold Kingma die voor het slotakkoord  tekende en de 0-4 mocht inschieten op aangaven van Johannes Dijkstra. Daarna na 90 minute voetbal was het scheidsrechter van Zutphen die voor het laats floot, en waarbij Ternaard verdiend won, maar te slordig met de kansen was om gegaan deze middag. Dinsdagavond de inhaal wedstrijd thuis tegen CVO>