K800 P1210045

Zaterdagmiddag ontmoette koploper in de 5e klasse Ternaard op haar eigen sportcomplex “De Bourfinne”de koploper in de 3e klasse ‘t Fean 58 voor de eerste ronde om de K.N.V.B. beker. Beide ploegen trotse koplopers in de verschillende klassen en dus was het afwachten zaterdagmiddag hoe groot de krachtsverschillen waren tussen de beide koplopers.

Trainer Kootstra van Ternaard miste deze middag de geblesseerde Danny Post de zieke Teake Jan Keegstra en de afwezige keeper Jaap Gulmans. Daarom stond  deze middag na een herstelde blessure Anne Hellinga weer op doel, en kon hij verder over een fitte selectie beschikken met een jeugdige bank Andries Vlasman, Gerlof Dijkstra en de 15 jarige Simon Jan Dijkstra die daarmee zijn debuut maakte bij het eerste elftal. Trainer Mark Bosma van ‘t Fean 58 mistte tweebasis spelers, maar kon verder ook over een fitte selectie beschikken.

Het was even voor half drie als pupil van de week Jelger Sinnema de wedstrijdbal aanbood aan scheidsrechter Bakker van het Ameland en daarna mocht ‘t Fean 58 aftrappen. Het was meteen ‘t Fean 58 dat druk zette naar voren en met snelle combinatie,s Ternaard vast zette  op eigen helft. Dat leverde in de 2e minuut de eerste hoekschop op die niets opleverde voor ‘t Fean 58 . In de 4e minuut was het keeper Anne Hellinga van Ternaard die met een prachtige redding de bal uit zijn doel wegstompte en zo Ternaard behoedde voor een vroege achterstand. Maar in de 8e minuut was het dan wel raak als de druk groter werd en de verdediging van Ternaard de bal niet goed kon wegwerken, waarbij de bal voor de voeten van Joost Nieuwenhuis kwam die meteen uithaalde  en zo de 0-1 scoorde. Iedereeen dacht al dat dit dubbele cijfers zou gaan worden. Maar ‘t Fean 58 ging slordig met zijn kansen om, en na 30 minuten voetballen in de eerste helft kwam Ternaard beter in de wedstrijd en begon ‘t Fean slordig te worden en ging mee in het tempo van Ternaard. Dat leidde in de 35e minuut tot de eerste kans voor Ternaard als Simon van der Weg op het middenveld de bal speelde op de op links vrij staande Jacob van der Veen die hierna de bal diep speelde  op Remco van der Kooi die alleen door kon gaan, maar de keeper van ‘t Fean 58 zag het gevaar en kwam goed zijn doel uit om de bal te onderscheppen. In de 40e minuut opnieuw een goede mogelijkheid voor Ternaard als Jacob van der Veen de bal diep speelde op Remco van der Kooi die helemaal vrij stond en zo kon doorlopen , maar werd afgevlagd door de grensrechter van ‘t Fean 58 wegens buitenspel. Op slag van rust dan nog een mogelijkheid voor een ‘t Fean 58 speler die vanaf rechts goed naar binnen kwam en kon uithalen, waarbij de bal net voorlangs het doel van Ternaard gaat. Ruststand 0-1.

Na rust blijft de niet fitte Wietse Sipma achter in de kleedkamer en kwam Gerlof Dijkstra voor hem in het veld. Ternaard begon goed en combineerde veel beter. Toch zijn de eerste kansen voor ‘t Fean 58 en was het in de 59e minuut keeper Anne helilinga die met een fantastsche redding Ternaard behoedde voor een grotere achterstand dit ten koste van een hoekschop die niets zou opleveren voor ‘t Fean 58. Maar de grootste kans  die’t Fean 58 kreg was in de 62e minuut als Jitze Hamstra bij de tweede paal van het Ternaarder doel helemaal vrij zo de bal in het lege doel kon schieten, maar tot een ieders verbazing tikte hij de bal over het Ternaarder doel. Ternaard leefde nog, want dit had de ommekeer kunnen zijn voor ‘t Fean 58. Echter in de 70e minuut was het Ternaard dat weer een grote kans kreeg als Ternaard een mooie aanval opzette en Jan Pieter Prins Simon van der Weg bediende die alleen voor de keeper van ‘t Fean 58 kwam te straan, maar helaas schoot Simon de bal tegen de keeper op. Dit was de kans geweest om naast ‘t Fean 58 te komen. In de 75e minuut wisselde trainer Kootstra de licht geblesseerde Gosse Reinder Kingma en bracht Andries Vlasman voor hem in het veld. Zo loerde Ternaard met nog een kwartier te spelen op de kleine kansen die er toch waren. Ook ‘t Fean 58 kreeg nog goede mogelijkheden maar dankzij keeper Anne hellinga en laatste man Roel Hoekstra bleef Ternaard overeind. In de 80e minuut  werd Remco van der kooi naar de kant gehaald en kwam de 15 jarige  Simon Jan Dijkstra voor hem in de ploeg die hiermee zijn debuut maakte. We schrijven in de 85e minuut als Andries Vlasman zich op links vrijspeelde en daarna met een pass Simon van der Weg bediende die alleen door mocht gaan en daarna  fantaschtisch de 1-1 binnen schoot. Dolle vreugde bij alles wat Ternaard was.De laatste vijf minuten is het Ternaard dat nog twee vrije trappen mocht nemen die geweldig door Roel Hoekstra werden ingeschoten, maar ook even zo fraai door de keeper van ‘t Fean 58 uit de bovenhoek van zijn doel werden gehaald. Bijna de kans voor Ternaard  om de wedstrijd winnend af te sluiten. Met nog wat blessure tijd erbij, was het daarn de goed leidende scheidsrechter Bakker die voor het einde floot. Hierna moesten strafschoppen de beslissing brengen. De eerste strafschop voor Ternaard werd gemist, waarna door ‘t Fean 58 hierna twee strafschoppen gestopt zag worden door keeper Anne Hellinga die dus de held  van Ternaard werd. Ternaard won dus met 5-4 en bekert verder. Een prachtige prestatie voor een goed collectief.