Ternaard behaalde Zaterdagmiddag een verdiende overwinning op Suawoude dat met veel inzet en vechtvoetbal Ternaard bestrijde in een sportieve wedstrijd. Na het gelijke spel vorige week tegen SSS 68 dat op één na laatste plaats stond moest Ternaard Zaterdagmiddag aantreden tegen de nummer laatst in de 5e klasse B. En om mee te blijven doen om de bovenste plaats moest er gewonnen worden. Trainer Henk de Boer begon met dezelfde elf spelers in de basis als tegen SSS 68 en begon op de bank met Anton Keegstra, Jelle Soepboer en Hayo Greydanis

Onder leiding van scheidsrechter Timmermans uit Hoogkerk was het Suawoude dat mocht aftrappen en de eerste aanval opzette, maar dat leidde tot niets. Waarop Ternaard aan een aanval kon beginnen en meteen Suawoude vastzette op eigen helft en dat leverde Gosse Reinder Kingma in de 2e minuut al een grote kans op, maar zijn inzet kon nog net door een verdedger van Suawoude worden geblokt. In de 4e minuut opnieuw een prima kans voor Ternaard als Roel Hoekstra die zich goed vrijspeelde en hierna de bal op rechts meegaf aan Gosse Reinder Kingma die alleen voor de keeper van Suawoude de bal tegen hem opschiet. Dit zijn kansen die je moet benutten, want hierna is het Suawoude dat er snel uitkomt over rechts waarbij de bal wordt voor getrokken, en Teake Jan Keegstra ongelukkigerwijs de bal tegen zijn hand krijgt en scheidsrechter Timmermans Suawoude een strafschop geeft. Deze wordt genomen door Frank van Dellen die de bal in de verste hoek wil schieten, maar met een prachtige redding tikt keeper Bert Bakker  nog met zijn hand  aan waarbij de bal tegen de paal aan komt en weer het veld in stuit en Ternaard kan ruimen. Ternaard zet hierna weer druk naar voren en met goede aanvallen dringt het Suawoude terug op eigen helft. In de 12e minuut opnieuw een grote kans voor Ternaard  als Gosse Reinder op rechts Roel Hoekstra aanspeelt die alleen door mag gaan en ziet dat de keeper zijn doel uitkomtmaar tot ieders verbazing  verdwijnt Roel zijn inzet net naast het doel van Suawoude. Nee de scherpte ontbreekt nog bij Ternaard  dat veel beter voetbalt dan Suawoude, maar tevens moet oppassen voor de lange halen en strijdbaarheid van Suawoude. Maar in de 18e minuut is het Ternaard dat een strafschop meekrijgt als Roel Hoekstra het strafschop gebied ingaat en onderuit wordt gehaald door een verdediger van Suawoude. Strafschop oordeeld scheidsrechter Timmermans. De strafschop wordt feilloos ingeschoten door Gosse Reinder Kingma en zo Ternaard op een 0-1 voorsprong brengt. In de 21e minuut wordt het 0-2 als eerst Gosse Reinder een voorzet van Jacob van der Veen mist en hierna Roel Hoekstra in balbezit komt die prachtig uithaalt en de 0-2 liet aantekenen. Ternaard is heer en meester, maar toezien hoe soms Suawoude op wilskracht en inzet er door komt en keeper Bert bakker soms handelend moet optreden. Dat leid zowaar in de 44e minuut tot 1-2 ddordat Suawoude even buiten het strafschop gebied van Ternaard een vrije trap mag nemen die scherp wordt voor gebracht en Wietse Sipma ongelukkigerwijs de bal in eigen doel kopt. Rust derhalve 1-2.

Na rust geen wijzigingen bij Ternaard dat met een te magere voorsprong bigint aan de tweede helft en meteen weer de aanval zoekt wat in de 47e minuut al tot een grote kans leid als Roel Hoekstra over links mag opkomen en op volle snelheid het strafschop gebied van Suawoude ingaat en kan uithalen, maar zijn inzet is veel te zwak en dus een gemakkelijke prooi voor de doelman van Suawoude . In de 55e minuut  mag Ternaard op links een vrije trap nemen die genomen wordt door Jitze de Beer die de bal net naast het doel van Suawoude schiet. Na een kwartier voetballenin de tweede helft wordt het spel er niet beter op mede ook door het zware veld. In de 60e minuut wisselt trainer de Boer Jacob van der Veen en brengt Jelle Soepboer voor hem in het veld. In de 71e minuut dan het bevrijdende doelpunt voor Ternaard als Gosse Reinder kingma wordt aangespeeld vanaf links en zich prima omdraait en gelijk uithaalt en de 1-3 liet aantekenen. Ternaard speelt nu rustig de wedstrijd uit en krijgt ook nog enkele mogelijkheden. In de 80eminuut wordt Arnold Kingma nog gewisseld en komt Anton Keegstra voor hem in het veld, maar gescoord wordt er niet meer en is het de goed leidende  scheidsrechter Timmermans die na 90 minuten voetbal voor de laatste keer fluit en beide ploegen een gele kaart gaf in een sportieve westrijd. Ternaard deed goede zaken deze dag, en zag dat concurrenten Holwerd verliezen en Franeker gelijk spelen. Volgende week wacht de derby Ternaard – Holwerd.