Na enkele jaren van afwezigheid stond zaterdagmiddag weer de ontmoeting Ternaard 1 – Friesche Boys 1 op het programma. Met in de wetenschap dat dit altijd lastige westrijden zijn voor Ternaard tegen de mannen uit Kollumerzwaag. Hoe anders was het deze zaterdagmiddag, want het was Ternaard dat de bovenliggende partij was. En met goed voedbal werd Friesche Boys met een 2 – 0 nederlaag naar huis gestuurd.

Trainer Henk de Boer ook twee keer trainer geweest van Friesche Boys begon weer met dezelfde elf basis spelers als vorige week tegen ASC,75 en begon op de bank met res keeper Jaap Gulmans en de spelers David de Vries, Simon van der Weg en Diether de Jong.Het was even over half drie als pupil van de week Jan Jacob Bergsma de bal aangeboden door SLAGERIJ SMIT, aanbood aan scheidsrechter Swart uit Ferwerd die hierna floot voor het begin van de eerste helft. Het is Ternaard die van meet af aan fel aan de wedstrijd begint en in de 1e minuut al een grote kans krijgt als Ternaard een vrije trap mee krijgt die snel wordt genomen op Jan Pieter Prins die enkele tegenstanders omspeelt en kan uithalen, maar zijn inzet is te zwak en dus kan keeper Allard Wijbenga zijn inzet stoppen. In de 6e minuut is het Danny Post die prima doorgaat, en het strafschop gebied van Friesche Boys binnen gaat en ten val wordt gebracht. Iedereen denkt aan een strafschop, maar scheidsrechter Swart legt de bal net buiten de zestien. De vrije trap levert niets op. Zo blijft Ternaard kansen creeéren en druk uitoefenen op Friesche Boys dat soms met een paar afstands schoten Ternaard pijn wou doen. In de 15e minuut is het opnieuw Ternaard dat een prachtige  aanval opzet waarbij Danny Post wordt weg gestuurd over rechts en bij de achterlijn de bal scherp voor brengt op Jan Pieter Prins die zal uithalen maar de keeper van Friesche Boys haalt Jan Pieter onderuit. Waarop scheidsrechter Swart niets anders rest dan een strafschop geven aan Ternaard. Het is Gosse Reinder Kingma die zich hiermee belast maar het is keeper Allard Wijbenga die de strafschop stopt. Hierna kent Ternaard een wat mindere periode en golft het spel op en neer. Friesche Boys krijgt in de 40e minuut ook een goede kans als Andrie van der zwaag uithaalt en de bal in de verste hoek zal vrdwijnen van het Ternaarder doel. Maar de bal kets af op een Ternaarder been. De hoekschop levert niets op. Maar in de 44e minuut dan wel de voorsprong voor Ternaard als Danny Post vanaf links de bal bij de achterlijn terrug legt op Jitze de Beer die meteen uithaalt en de bal in de verste hoek van het Friesche Boys doel schiet en zo Ternaard op een 1 – 0 voorsprong brengt. metéén hierna fluit scheidsrechter Swart voor het einde van de eerste helft.

Na rust geen wijzigingen in de ploeg van trainer Henk de Boer. En is het in de 46e minuut dat Ternaard twee grote kansen krijgt . Eerst is het Jan Pieter Prins die zijn inzet met een geweldige reflex door keeper Allard Wijbenga ziet gestopt, en daarna ziet Roel Hoekstra zijn inzet over het doel van Friesche Boys verdwijnen.In de 50e minuut wordt de licht geblesseerde Teake Jan Keegstra gewisseld en komt David de Vries voor hem in het Veld. Friesche Boys-dat nu meer lef toont dan in de eerste helft- blijft loeren op een kans. Maar het is Ternaard dat in de 62e minuut een hoekschop mag nemen, waarbij Roel Hoekstra de bal hoog voor brengt op Gosse Reinder Kingma die de bal inkopt en dolgelukkig is met zijn eerste competitie goal. En Ternaard hiermee op een 2 – 0 voorsprong brengt. In de 78e minuut brengt trainer de Boer Simon van der Weg in het veld voor Roel Hoekstra. In de 81e minuut nog een vrije trap van Jitze de Beer die door keeper Allard Wijbenga uit de verste hoek wordt getikt. De hoekschop leverd weer niets op voor Ternaard. En na 90 minute voetbal fluit scheidsrechter Swart voor het einde van de wedstrijd. In deze sportieve wedstrijd waarbij scheidsrechter Swart één gele kaart moest geven aan een Friesche Boys speler. Iederéén was het er over eens dat het een verdiende overwinning was voor Ternaard. Volgende week de wedstrijd Ternaard 1 – V en V ’78 op het eigen sport complex.