K800 P1160659Zaterdagmiddag stond de ontmoeting Ternaard 1 – Ouwe Syl 1 op het programma de ploeg die het afgelopen seizoen uit de 4e klasse was gedegradeerd. Voor beide ploegen is het motto om zo snel mogelijk weer een klasse hoger op te komen. Ternaard daarentegen kende een prima start en stond met 7 punten op de 4e plaats en Ouwe Syl op de 7e plaats met 3 punten en dus bij winst op Ternaard aansluiting vond met de subtop.

Onder een prachtig najaars zonetje op sportcomplex”De Bourfinne”was het even voor half drie als pupil van de week Dominic Duinstra de wedstrijdbal aangeboden door SPAR HERDER aanbood aan scheidsrechter Wiersma uit Sumar die hierna voor het begin van de eerste helft floot. Ternaard zette meteen druk naar voren en Ouwe Syl werd vastgezet op eigen helft en dat leidde  in de 4e minuut al tot een prima kans voor Gosse Reinder Kingma die vrij voor de keeper van Ouwe Syl de bal pardoes in de handen van hem schoot. In de 6e minuut mocht Ternaard een hoekschop nemen die goed werd voor gebracht bij de tweede paal waar Janco Postma de bal  vrij kon inschieten maar hij raakte de bal helemaal verkeerd, en zo ging ook deze kans verloren. Dit zijn dan toch van die kansen die eigenlijk benut moeten worden. Zo bleef Ternaard veel sterker en kwam Ouwe Syl zelden in de buurt van keeper Bert Bakker. Pas in de 21e minuut de eerste gevaalijke aanval van Ouwe Syl als de spits van Ouwe Syl oog in oog kwam te staan met keeper Bakker, maar de inzet van de spits van Ouwe Syl was te zacht en kon keeper Bakker zijn inzet stoppen. Ternaard moest dus oppassen voor de uitvallen van Ouwe Syl en niet verslappen. Maar in de 30e minuut dan wel de voorsprong voor Ternaard als Jitse de Beer kon uithalen en de bal door de handen van de keeper van Ouwe Syl het doel inging en Ternaard op 1 – 0 kwam. Maar gelijk in de 32e minuut was het Wesley van Empel die er alleen vandoor ging met Wietse Sipma naast hem die met een overtreding net voor het strafschop gebied van Ternaard Wesley onderuit haalde. Een vrije trap voor Ouwe Syl  rand zestien meter die prima werd werd ingeschoten maar even zo fraai werd gestopt door Keeper Bert Bakker. Zo kwam Ouwe Syl iets beter in de wedstrijd maar was toch Ternaard dat in de 44e minuut op 2 – 0 kwam als Arnold Kingma prima op rechts werd aangespeeld en de keeper in de korte hoek verraste en zo de 2 – 0 maakte. Meteen hierna floot scheidsrechter Wiersma ook voor rust, en kon Ternaard iets rustuger thee gaan drinken.

Na rust geen wijzigingen in de ploeg van trainer Henk de Boer die Martinus Hannema, Jelle Soepboer en Hayo Greydanis nog op de bank hield. Maar het was Ouwe Syl dat meteen in de 47e minuut  gevaarlijk werd  als een speler op links naar binne kwam en keihard uithaalde, maar zijn inzet verdween net over druising van het Ternaard er doel. Zo begon Ouwe Syl aan te dringen en Ternaard begon veel te slap aan de tweede helft. Dat leidde zelfs in de 56e minuut tot de 2 – 1 als Wesley van Empel een foutje van Keeper Bert Bakker afstrafte. De wedstrijd was weer open en Ouwe Syl rook meer. In de 60e minuut moest Teake Jan Keegstra met een bloedneus door een elleboog stoot het veld verlaten en kwam Martinus Hannema voor hem in de ploeg. Ouwe Syl drong aan, en zo moest keeper Bert Bakker een paar keer handelend optreden bij inzetten van de spitsen van Ouwe Syl en daarmee vergoede hij ruimschoots zijn foutje van eerder. Zoook in de 65e minuut als vanaf links een speler van Ouwe Syl vanaf de achterlijn uithaalde en de bal het doel zou ingaan, maar met een formidabele redding hield keeper Bert Bakker de bal nog uit zijn doel en behoedde zo Ternaard voor de gelijklmaker. Ternaard kon hierna uitverdedigen. Maar het was nu Ouwe Syl dat de lakens uitdeelde en moest Ternaard terug. Gosse Reinder Kingma werd gewisselt omdat hij duizeilig werd en het niet verantwoord was om verder te spelen. Voor hem kwam in het veld Jelle Soepboer, maar het spel van Ternaard was veel te onrustig. Ballen kwamen niet aan en passes verdwenen in de voeten van de tegenstander. In de 85e minuutkwam Hayo Greydanis nog in het veld voor de moe gestreden Jacob van der Veen, maar met kunst en vliegwerk hield Ternaard Ouwe Syl van scoren af, want met enkele minuten blessure tijd erbij, was het de goed leidende scheidsrechter Wiersma die voor de laatste maal floot, en behaalde Ternaard een zwaar bevochten overwinning op Ouwe Syl. Volgende week de uitwedstrijd tegen WWS. Aanvang 14.30 uur.