K800 P1200121

Zaterdagmiddag stond de derby Ternaard 1 – Ropta Boys op het programma met in de wetenschap dat beide ploegen niet goed uit de winterstop waren gekomen. Ternaard daarin tegen won afgelopen zaterdag  met 0-2 bij Brdaard, en dat gaf trainer Henk de Boer goede moede om de uit nederlaag bij Ropta Boys 5-1 zaterdagmiddag goed te maken.

Trainer de Boer miste deze middag de geblesseerde Teake Jan Keegstra en begon op de bank met de niet fitte Danny Post, Hendrik Talsma, David de Vries,Simon van der Weg en res Keeper Bert Bakker.

Onder leiding van scheidsrechter Henk Swart uit Ferwerd, was het Ternaard dat om half drie mocht aftrappen, en meteen in de eerste minuut een goede kans kreeg om op voorsprong te komen, als de keeper van nRopta Boys Johanne de Groot de bal in de voeten van Jacob van der Veen schoot die alleen op hem kon afgaan,maar de inzet van Jacob van der Veen belande in de  handen van dezelfde keeper. Meteen hierna in ded tweede minuut was het Ropta Boys dat er snel uitkwam en Erik de Vries zich vrijspeelde en beheerst de bal achter doelman Jaap Gulmans  van Ternaard schoot en zo Ropta Boys  vroeg in de wedstrijd op 0-1 bracht. Het werd in de 5e minuut nog erger  toen Ropta Boys de bal goed rond speelde  en de bal hierna door Geert Linthof voor het strafschop gebied van Ternaard terug werd gelegd op de inkomende Edwin de Vries  die keihard uithaalde  en de bal in de bovenhoek jaagde van het Ternaarder doel en zo Ropta Boys op 0-2 bracht. Wat moest dit worden voor Ternaard dat gelijk deaanval zocht op jacht naar de aansluiting. Zo mocht Ternaard in de 7e minuut een hoekschop nemen die door Roel Hoekstra prima werd voorgebracht waarop een Ropta Boys speler  in zijn eigen strafschop gebied hands maakte. Strafscop oordeelde scheidsrechter Swart. De toegekende strafschop werd genomen door Gosse Reinder Kingma  die echter zag dat keeper Johannes de Groot van Ropta boys de strafschop stopte. Ternaard was even van slag en miste dus de aansluiting waarbij in de 13e minuut Ropta Boys er weer gevaarlijk uitkwam als de snelle Willum Meinema over links goed opkwam en naar binnen trok en mocht uithalen, waarbij zijn inzet net naast het Ternaarder doel ging. Hierna was het Ternaard dat enkele goede mogelijkheden kreeg zo ook in de 26e minuut als Jacob van der veen werd weg gestuurd op rechts en hierna naar binnen kwam en zag dat keeper Johannes de Groot uit zijn doel en deze omspeelde, maar uit een moeilijke hoek kon hij de bal nog voorbrengen maar verdween de bal in de voeten van een verdediger van Ropta Boys. In de 33e minuut een tegenvaller voor Ropta Boys als Leon Dijkstra bij een aktie zijn knie verdraaide en kermendop de grond lag. Na enig oponthoud werd hij per brancard van het veld gedragen. Na de wedstrijd werdmeegedeeld dat de blessure gelukkig meeviel. De wedstrijd kon de wedstrijd doorgaan en was het in de 34e minuut Ternaard dat op 1-2 kwam als de bal door Janco Postma van achter naar voren werd getrapt op Gosse Reinder kingma die de balterrug legde op Remco van der Kooi op links die meteen op zijn beurt de bal scherp voor bracht op de inkomende Jacob van der Veen die ongehinderd de 1-2 kon inschieten. Maar in de 35e minuut was het opnieuw Ropta Boys dat toesloeg als een voorzet vanaf links bij de tweede paal kwam was het Ropta Boys speler Tjidsger Braaksma die zo de 1-3 kon inglijden en Ropta Boys op 1-3 bracht. Wat een tegen valler voor Ternaard dat net iets beter in het spel kwam en kansen kreeg. Maar het was Ropta Boys dat in de 45e minuut er weer gevaarlijk uitkwam over links en Willem Meinema hierna naar binnen kwam en mocht uithalen, waarbij keeper Jaap Gulmans van Ternaard fraai redde op de inzet van Meinema..Maar in de blesssure tijd was het toch nog Ropta Boys die door een voorzet vamaf links  zo de bal over Keeper Jaap Gulmans heen gingen Tjidsger Braaksma zijn  tweede van de wedstrijd kon maken en zo stond Ropta Boys voor rust op een 1-4 voorsprong waarna scheidsrechter Swart voor rust floot.

In de tweede helft geen wijzigingen bij Ternaarddat tegen een hopeloze achterstand aankee, toc nog iets goed moest zien te maken. Het was toch Ropta boys dat het eerst gevaarlijk werd en nog twee goede kansen kreeg om de score uit te breiden, maar de inzet van Tim van der Voort en Edwin de Vries gingen beide naast.. Maar in de 55e minuut bracht Ternaard de spanning toch iets terrug als de bal prima in de doelmond van Ropta Boys werd gebracht, was het de verdediging van Ropta Boys die niet goed in greep en was Gosse Reinder Kingma zeer attent om de bal alsnog in te schieten en zo de stand op2-4 bracht. Zou het dan toch nog kunnen, maar meteen was het weer Ropta Boys dat weer kansen kreeg, maar liet liet de afwerking van de voorwaartsen van Ropta Boys het afweten.Trainer de Boer bracht in de 70e minuut David de Vries  in het veld voor Remco van der Kooi en kwam Hendrik Talsma in het veld voor Anne Rienk Sijens.Het was telkens weer Ropta Boys dat kansen creeerde maar hier gelukkig voor Ternaard slordig mee omsprong. In de 82e minuut wisselde trainer de Boer nog Jacob van der Veen en bracht Danny Post voor hem in het veld, maar hetwas in de slotminuten weer Ropta Boys dat zijn kansen niet benutte. Zo bleef de schade voor ternaard beperkt, en was het de goed leidende scheidsrechter Swart die na 90 minuten en wat blessure tijd voor het einde van de wedstrijd floot en Ropta Boys deze derby dan ook verdiend met 2-4 won. Na afloop in de bestuurskamer van Ternaard kreeg dhr Dreves van de scheidsrechter commissie het woord en overhandigde scheidsrechter Henk Swart de gouden speld voor het 34 jarig scheidsrechtersjubileum bij de K.N.V.B. Tevens kreeg dhr Swart nog een oorkonde en een bos bloemen overhandigd voor zijn vrouw. Volgende week gaat Ternaard op bezoek bij V en V’68 uit Garijp.