K800 P1170882

Ternaard reisde zaterdag af naar Ee waar het tegen de plaatselijke trots Oostergo moest aantreden, met in de wetenschap dat dit altijd wedstrijden zijn die op het scherps van de snede gespeeld worden. Met veel inzet, spanning en sensatie. Voor beide ploegen stond er toch veel op het spel vandaag. Voor Ternaard dat niet mocht verliezen om zo aansluiting te houden met de koploper SC Franeker – die volgende week in Ternaard op bezoek komt –  en Oostergo dat bij winst aansluiting krijgt bij Ternaard en Holwerd. Dus alle ingredienten waren aanwezig voor een beladen wedstrijd, die vaak bol staat van spanning, inzet en felheid.

Helaas de trouwe voetbal supporters kwamen deze middag bedrogen uit, want het het was meer spannend dan fraai voetbal deze middag. Trainer Henk de Boer van Ternaard miste deze middag maar liefst zijn hele achterhoede. Keeper Bert bakker geblesseerd, Nutte Cuperus ziek en Wietse Sipma en Anne Rienk Sijens begonnen op de bank na een wintersport vakantie. De bank werd verder aangevuld met David de Vries.Verder kon de Boer over een fitte selectie beschikken.

Op een goed bespeelbaar veld en onder leiding van scheidsrechter Schippers uit Harkema, was het Oostergo dat om precies half drie mocht aftrappen voor de eerste helft. Het spel golfde de eerste vijf minuten op en neer en met veel foute passes aan beide kanten. Toch is het Ternaard dat in de 6e minuut verrassend de leiding neemt als Roel Hoekstra op het middenveld aan de bal komt en Gosse reinder Kingma wegstuurt die alleen voor keeper Jelmer Hoekstra bekeken en met een droog schot Ternaard op 0 – 1 brengt. In de 11e minuut is het Oostergo dat een goede kans krijgt als de bal vanaf rechts wordt voorgebracht en twee spelers van Oostergo de bal vrij konden inschieten, maar de bal verdween over het Ternaarder doel. Oostergo begint gemakkelijker te voetballen en Ternaard moet terug. Zo ontstaan er fouten bij Ternaard,zo ook in de 21e minuut als Janco Postma een bal zal wegtrappen, maar de bal bal hoog terug ziet gaan naar zijn eigen keeper en een Oostergo speler er nog tussen komt waarop keeper Anne hellinga met gevaar voor eigen leven de bal nog kan weg stompen. Oostergo speeld nu veel feller en soms op het randje en Ternaard laat zich teveel achteruit dringen waarop Oostergo kansen krijgt maar deze onbenut laat. Zo ook in de 33e minuut als Teake Jan Keegstra helemaal verkeerd staat te dekken en met een overtreding zijn tegenstander moet afstoppen en dit leverd geel op voor Teake Jan. De vrije trap levert niets op voor Oostergo dat steeds meer begint aan te dringen. Dat levert in de 40e minuut dan ook de verdiende gelijkmaker op als een voorzet vanaf links door Jahannes Pieter Huisman de bal met een simpel tikje in het doel van Ternaard wordt gewerkt. Oostergo ruikt meer en de wedstrijd wordt nog feller en dan slaat ook de irritatie nog toe. Zo krijgt eerst Roel Hoekstra  wegens praten tegen scheidsrechter Schippers geel, en hierna wegens protesteren tegen de scheids krijgt ook Gosse Reinder Kingma nog geel.Twee onnodige kaarte mannen. Ook Wietse de Jong krijgt geel wegens veel te hard inkomen op Janco Postma. Op slag van rust is het Oostergo speler  die net buiten het strafschop gebied onderuit wordt gehaald door keeper Anne Hellinga die ook ng geel krijgt. De vrije trap levert niets op en hierna fluit scheidsrechter Schippers voor de rust en mag Ternaard blij zijn dat het nog 1 – 1 staat..

Ne de rust blijft Janco Postma achter in de kleedbox en komt Wietse Sipma voor hem in het veld. Ternaard moet nu wel uit een ander vaatje tappen en meer lef tonen tegen een feller Oostergo in de 1e helft. Maar men begon weer met verkeerde passes te geven en hielp zo Oostergo dat beter begon aan de tweede helft. Maar ook de voorwaartse van Oostergo stonde niet op scherp. Toch krijgt in de 49e minuut Roel Hoekstra een mogelijkheid  om er alleen tussenuit te knijpen maar die woordt door Douwe Kroodsma ongeoorloofd ten van val gebracht en wordt daarvoor getrakteerd op geel. Het spel van beide ploegen blijft beneden peil en er gaat heel veel mis. Na 15 minuten in de tweede helft begint Teraard beter in de wedstrijd te komen. Zo krijgt in de 62e minuut Jacob van der Veen een vrije trap mee even buiten de zestien. De vrije trap wordt door hem zelf genomen, maar hij schiet de bal hard in, waarop keeper Jelmer Hoekstra de bal loslaat en Gosse Reinder Kingma nog de kans krijgt , maar hij schiet hem over het doel. In de 65e minuut wisselt trainer de Boer Arnold Kingma en brengt hij David de Vries voor hem in het veld. Beide ploegen spelen nu vol op de aanval om zo de winst naar zich toe te trekken. Erontstaan dan ook kansen voor beide ploegen. Eerst is het in de 80e minuut Jacob van der Veen die met een fraaie uithaal de onderkant van de lat raakt en in daarna is het Oostergo  dat een inzet op de lat ziet belanden. In de 82e minuut komt Anne Rienk Syens  nog in het veld Voor Jacob van der Veen. Beide ploegen zetten nog aan maar gescoord zou er niet meer worden en konden beide ploegen tevreden zijn met een punt in niet al te hoog staande wedstrijd die toch goed werd geleid door scheidsrechter Schippers uit Harkema. Doordat ook SC Franeker en Holwerd gelijk speelden,blijft de stand ongewijzigd bovenin. Volgende week de kraker Terenaard – SC Franeker en Holwerd – OOstergo.