Na een prima voorbereiding naar aanloop van de nieuwe competitie waarbij Ternaard ook nog eens door gaat in de beker, wachte zaterdagmiddag  de eerste competitiewedstrijd voor Ternaard in de 5e klasse met een uitwedstrijd tegen Wardy. De verwachtingen waren hoog gespannen bij Ternaard dat toch zo snel mogelijk weer wil promoveren naar de 4e klasse.

Trainer Kootstra kon deze middag niet beschikken over laatste man Roel Hoekstra, en de geblesseerden Janco Postma en Keeper Anne Hellinga. Op de bank begon hij met Diether de Jong, David de Vries en Anton Keegstra. Onder leiding van scheidsrechter v/d Bij uit Luwarden, was het Wardy dat om half drie mocht aftrappen. Meteen in de eerste min al een verre trap op het doel van Wardy door Jan Pieter Prins waarbij de bal op de lat belandde. In de 2e min een kopbal van een Wardy speler op het doel van Ternaard die prima gestopt werd door keeper Jaap Gulmans. De toon was gezet, en in de 4e min een prima aanval van Ternaard over de rechter flank waarbij Teake Jan Keegstra de bal mocht ingooien op Danny Post die goed doorging op volle snelheid en hierna de bal scherp voorbracht maar waar een Wardy speler nog net de bal voor Gosse Reinder Kingma wegkopte ten koste van een hoekschop  die echter niets zou opleveren voor Ternaard. Zo bleef het spel op en neer gaan met een iets gevaarlijker Ternaard en met een Wardy dat zo nu en dan aan de  noodrem moest trekken, wat toch bij enkele Ternaarders  wat irritatie opriep. Maar in de 10e min de voorsprong voor Ternaard als Gosse Reinder Kingma  met een fantastische pass Remco van der Kooi weg stuurde die alleen richting doelman Wardy mocht gaan en hierna beheerst zijn eerste officiêle doelpunt in het 1e elftal maakte en Ternaard op 0-1 bracht. Wie dacht dat Ternaard nu door zou drukken kwam bedrogen uit, maar het kreeg wel mogelijkheden, zo ook in de 18e min. als Danny Post met een prachtige actie zijn tegenstander omspeelde en kon uithalen, waarbij de bal voor de doellijn langs ging maar waar Jacob van der Veen bij de tweede paal stond om de bal in het lege doel te kunnen schieten, mar tot ieders vebazing de bal in het zijnet schoot.. Hierna kreeg ook Wardy kansen en was het Ternaard dat niet mocht klagen, als in de 26e min keeper Jaap Gulmans Ternaard behoedde voor de gelijkmaker van Wardy. Nee, wat Ternaard liet zien tot de 30e min was niet goed waarbij Wardy niet schuwde om harde duels aan te gaan. Zo werd in de 38e min Remco van der Kooi op links keihard onderuit gehaald wat geel opleverde voor de speler van Wardy, en mocht Ternaard een vrije trap nemen, maar ook die leverde niets op, zodat de rust inging met een magere 01- voorsprong.

Na rust kwam Diether de Jong in het veld voor de niet fitte Teake Jan Keegstra en moest er toch iets meer gebeuren bij Ternaard dat veel te slap voetbalde in de eerste helft. Of zouden de zenuwen een rol spelen bij sommige spelers. In de 46e min was het Simon van der Weg die met een prachtige actie zijn tegenstander uitspeelde en het strafschop gebied van Wardy in ging waarbij de keeper van Wardy goed zijn doel uitkwam en de bal wilde onderscheppen. Maar het was Simon van der Weg die op hezelfde moment zou uithalen waarbij hij de keeper van Wardy raakte die gelukkig verder kon spelen maar wat Simon wel geel opleverde. In de 58e min. werd Simon van der Weg gewisseld en kwam David de Vries voor hem in het veld. Ternaard bleef zoeken naar openingen maar dit ging veel te traag en was het Wardy dat met veel kracht en inzet het Ternaard moeilijk maakte maard ook kansen kreeg waar ze tot nu toe weing mee deden. In de 60e min. was het Jacob van der Veen die over links prima doorging maar ten val werd gebracht door Jens van der Velde die daarmee zijn tweede gele kaart kreeg en met rood moest vertrekken. Wardy met 10 man verder en het leek wel of men vleugels kreeg, want in de 65e min. was het dan wel raak voor Wardy dat met een goede aanval de verdediging van Ternaard volkomen uitspeelde en Wardy speler Wilco Ozinga de 1-1 kon binnen schieten. Wardy met 10 man maakte het Ternaard in deze periode knap lastig. Toch was het Ternaard dat in de 68e min. weer op voorsprong kwam als Gosse Reinder Kingma prima op links in het strafschop gebied van Wardy werd aangespeeld zich omdraaide en met een hard droog schot de bal in de verste hoek  van het Wardy doel schoot en zo Ternaard op 1-2 bracht. Ternaard begon nu weer beter te spelen en kreeg ook weer kansen. Zo kreeg Jacob van der Veen een vrije schietkans maar schoot hij de bal hoog over het Wardy doel. Ook David de Vries en Gosse Reinder Kingma kregen nog mogelijkheden. In de 78e min. was het Remco van der Kooi die werd weg gestuurd en alleen richting doelman van Wardy kon gaan waarna hij beheerst de bal achetr de doelman van Wardy schoot en zo Ternaard op 1-3 bracht. Meteen hierna wisselde trainer Kootstra in de 80e min. Remco van der Kooi en bracht Anton Keegstra voor hem in het veld. Slecht verdedigen van Ternaard leidde ertoe dat in de 82e min. Wardy speler  Edwin van der Sloot nog 2-3 maakte en de spanning terrug bracht. Maar in de 88e min. was het Ternaard dat nog een strafschop mocht nemen door dat Jan Pieter Prins onderuit werd gehaald  in het strafschop gebied van Wardy waarvoor de Wardy speler geel kreeg. Het was Gosse Reinder Kingma die de bal achter de doelman van Wardy schoot en zo Ternaard op 2-4 bracht. Na nog af te trappen, was het scheidsrechter van der Bij die voor de laatste keer floot, waarbij Ternaard een moeizame overwinning behaalde op Wardy.