K800 P1160726Zaterdagmiddag stond de derby Ternaard – Oostergo op het programma met in de wetenschap dat deze wedstrijden tussen de beide dorpsclubs altijd vol strijd en passie zijn. Zo ook deze zaterdagmiddag was het niet anders. Er was volop strijd, inzet en spanning in een wedstrijd waarbij Ternaard aan het langste eind trok en zo mee blijft doen in de top van de 5e klasse B.

Het was even voor half drie als pupil van de week Dennis Lazorik de wedstrijdbal aangeboden door AWT TWEEWIELERS aanbood aan scheidsrechterBooisma die hierna floot voor het begin van de eerste helft. Het is in de tweede minuut meteen Oostergo dat een goede kans krijgt uit een hoekschop waarbij de bal voor de voeten van Lieuwe Sijstma komt op rechts die ogehiderd het strafschop gebied van Ternaard kan ingaan en mag uithalen, Maar keeper Bert Bakker behoed Ternaard voor een vroege achterstand. In de 12e minuut is het Ternaard dat er snel uitkomt waarbij Gosse Reinder Kingma prima Roel hoekstra wegstuurd die ziet dat de keeper van Oostergo ver zijn doel was uitgekomen en deze prima omspeelt en hierna de bal in het lege doel zal schieten, echter een verdeiger van Oostergo was meegekomenen kan de bal nog onderscheppen waarna de bal opnieuw voor de voeten vcan Roel terrecht komt, maar nu schiet hij de bal over het doel van Oostergo. Dit was toch een mogelijkheid om op voorsprong te komen. Meteen hierna is het opnieuw Roel Hoekstra die alleen voor de keeper van Oostergo verschijnt maar nu schiet hij de bal naast. Zo golft het spel op en neer met twee aanvallende ploegen die volop strijd leveren. Zo is het ook Oostergo dat in de 24e minuut weer een kans krijgt als de bal vanaf rechts bij de tweede paal wordt gebracht waar Oostergo speler Henk Dijkstra staat die de bal inkopt, maar met een prachtige redding haalt keeper bert Bakker de bal uit zijn doel waarna Ternaard kan uitverdedigen. Maar in de 26e minuut is het Oostergo dat een strafschop krijgt als Lieuwe Sijtsma het strafschop gebied ingaat en Anton Keegstra hem van achteren aantikt en hij ten val komt en scheidsrechter Booisma niets anders kan doen dan Oostergo een strafschop te geven. De strafschop wordt genomen door Sjoerd Zijlstra, maar met een formidabele duik slaat Keeper Bert Bakker  de bal uit de hoek en kan de verdediging van Ternaard de bal wegwerken. Zo blijft het een prachtige open wedstrijd waar beide ploegen kansen krijgen. Zo ook in de 38e minuut als Ternaard er snel uitkomt en Roel Hoekstra Gosse Reinder Kingma aanspeelt die alleen door kan gaan richting de keeper van Oostergo, maar Gosse Reinder schiet iets te gehaast waarop de bal net naast het doel van Oostergo gaat. Zo gaat de rust in met een 0 – 0 stand.

Na rust geen wijzigingen bij Ternaard en blijven Nutte Cuperus, Martinus Hannema en Jelle Soepboer op de bank. Beide ploegen gaan weer volop in de aanval en golft het spel op en neer. In de 53e minuut is het Lieuwe Sijtsma die vanaf rechts naar binnen komt en zo maar kan uithalen waarbij keeper Bert Bakker nog net de bal over het doel kan tikkenten koste van een hoekschop die echter niets opleverd voor Oostergo. In de 60e minut wisselt trainer de Boer van Ternaard Jacob van der Veen en brengt de snelle Jelle Soepboer voor hem in het veld en is het in de 66e minuut Anton keegstra die naar de kant wordt gehaald en komt Nutte Cuperus voor hem in het veld. Zo blijft het nog steeds 0 – 0 en mag Ternaard niet klagen dat scheidsrechter Booisma een overtreding van een verdediger van Ternaard op een Oostergo speler in zijn eigen strafschop gebied Oostergo niet een strafschop toekent. Want het kon wel eens zijn dat wie het eerste doelpunt maakt ook de wedstrijd wint. Beide ploegen zetten nog eens aan en werd er op het scherps van de snede gespeeld wat Wietse Sipma geel opleverd en ook een Oostergo speler , zonder dat het onsportieve overtredingen waren,dit is het gevolg van de speelwijze van beide ploegen. Maar in de 75e minuut slaat Ternaard dan toch toe als Roel Hoekstra met enkele prachtige schiojn bewegingen enkel spelers van Oostergo op het verkeerde been zet inclusief de keeper van Oostergo en hierna de bal in het lege doel schiet en zo Ternaard naar 1 – 0 schiet. Dolle vreugde bij alles wat Ternnard was , maar het werden nog hete en lange 15 minuten als Oostergo aanzet. Martinus Hannema komt in de 83e minuut nog in het veld voor Arnold Kingma en raakt Wietse Sipma nog geblesseerd maar kan op halve kracht toch verder spelen.Maar met 5 minutenextra tijd is het scheidsrechter Booisma die voor de laatste maal fluit en Ternaard blij is met de drie punten waar Oostergo wel een punt had verdiend misschien. Zo gaat Ternaard nu samen met SC Franeker aan kop en is volgende week de topper SC Franeker – Ternaard.