Afgelopen zaterdag kwam het Groningse Opende naar Ternaard. Kijkend naar de statestieken een lastige hobbel voor de Ternaarders, aangezien er slechts één wedstrijd van de voorgaande acht wedstrijden winnend werd afgesloten. Toch gingen de mannen van Sjoerd van Klaarbergen met het nodige vertrouwen de wedstrijd in.

Vorige week werden namelijk terecht de drie punten meegenomen uit Kollumerzwaag. Daarnaast had de trainer keuze, omdat de selectie compleet was. Dit hield in dat Nutte Cuperus vandaag vanaf de bank begon met naast hem JO19 spelers Gerwin Wiersma en Anthony Hoekstra.

Ternaard kwam goed uit de startblokken en wist Opende meteen naar achteren te drukken. Opende kwam er niet of nauwelijks aan te pas en probeerde met lange ballen de voorwaartsen te bereiken. Ternaard kreeg in het begin wat kansjes uit de tweede lijn en het was met name Danny Post die het een aantal keren probeerde, maar zijn schoten troffen geen doel. Ook Johannes Dijkstra kwam een aantal keren goed door, maar verder dan een snoeihard schot op de onderkant van de lat kwam Johannes niet. Net voor de thee was het opnieuw Johannes die over links het strafschopgebied in kwam en de bal perfect voor gaf, er was alleen geen medespeler die het laatste tikje kon geven. Zoals wel vaker hebben de Ternaarders teveel moeite om tot een doelpunt te komen en om zichzelf te belonen. Opende kwam ook een aantal keren goed door en de verdediging van Ternaard moest een aantal keren met een overtreding de voorwaartsen tot stoppen dwingen. De vrije trappen leverden echter niets op. Zo gingen beide ploegen de rust in met een brilstand 0-0.

De tweed helft een zelfde spelbeeld. Ternaard dat heerste, kansen creëerde maar de mooiste kansen om zeep hielp. David de Vries ging op rechts goed door en omspeelde zijn tegenstander in de zestien en kon van af de achterlijn de bal voorgeven. Opnieuw waren de medespelers niet scherp en ging de bal voorlangs het doel van Opende. Direct hierna weer een goed opgezette aanval en kwam de voorzet weer vanaf de rechterzijde. Nu was het Jan Pieter Prins die zijn inzet geblokt zag worden door een verdediger van Opende. Als jezelf de kansen niet afmaakt blijft het achterin opletten geblazen, maar de verdediging onder leiding van Roel Hoekstra gaf geen krimp. Uiteindelijk kwam toch de 1-0 op het scorebord. Er was wel een fout nodig van de keeper van Opende, deze gleed uit bij een terugspeelbal en het was Johannes Dijkstra die de bal wist te onderscheppen en in het lege doel kon schieten.Zo leek er enige opluchting maar was het een paar minuten na de openingstreffer weer gelijk. Na een lange bal wist Wytse Sipma de bal weg te koppen maar de scheidsrechter zag een overtreding. De vrije trap werd in eerste instantie gekeerd door keeper Wesley Plooy, maar bij de rebound was hij kansloos, 1-1. Ternaard kon weer opnieuw beginnen, maar had toch wel een behoorlijke deuk in het vertrouwen opgelopen. Toch was het Ternaard dat weer op 2-1 kwam, Danny Post kon doorgaan en de voorzet werd zeer knap ingeschoten door Gosse Reinder Kingma, 2-1. Gosse Reinder gleed na het doelpunt hard tegen de bebording en moest het speelveld verlaten. Opende probeerdde het nog en Ternaard moest achteruit. In de laatste minuut kon Ternaard de eindstand op het scorebord zetten. Danny Post kon alleen doorgaan op de keeper en maakte de 3-1.

Een mooi resultaat voor Ternaard en men kan met vertrouwen uitkijken naar de volgende wedstrijd. Deze zal plaatsvinden in Gerkesklooster waar het plaatselijke GSVV de tegenstander is. Mooie bijkomstigheid is dat dit de club is van oud trainer Theo Alink. Ongetwijfeld zullen de frikandellen klaar staan na afloop van de wedstrijd, hopelijk wel met de punten in de tas.