Het zat er al een tijdje aan te komen, maar zaterdagmiddag viel dan definitief het doek voor Ternaard en degradeert het naar de 5e klasse. Mede door vele blessures dit seizoen en een te smalle selectie, waren mede de oorzaak van deze degradatie. Ook vandaag tegen Anjum moest Trainer Blom de nodige omzettingen doen met ook nog eens de geblesseerde keeper Marco Tilma op het doel. Zo was Wietse Sipma geschorst,waren Janco Postma en Anton Keegstra een weekend weg, Anne Rienk Sijens aan het werk en begon Martinus Hannema ookniet fit aan de wedstrijd.. Zo starte trainer Blom metB-Junior Jacob van der Veen en de A-Junioren Alvin van der Weg en Kevin Post samen met Aant Soepboer op de bank.

Het was precies half drie als scheidsrechter van Os van Ameland onder een koud voorjaars zonnetje voor het begin van de eerste helft floot en Ternaard mocht aftrappen, maar het was meteen Anjum die de aanval overneemt en gelijk voor het eerste gevaar zorgdemet wind voordeel, waarbij het schot in de2e minuut van Pope Bauke Howerda maar netover het Ternaarder doel ging. In de 3e minuut mag Anjum een hoekschop nemen die gevaarlijk van rechts wordt ingebracht, maar Teake Jan Keegstra kopt de bal uit de doelmond weg waarna Ternaard kan uitverdedigen. De drukblijft aanhouden van Anjum en in de 9e minuut komt Anjum op voorsprong als Sietse Jansma enkele spelers van Ternaard uitspeelt en hierna kan uithalen waarbij de bal op de paal beland waarna Pop Bauke Holwerda er als de kippen bij is om alsnog de bal in het Ternaarder doel te schieten en zo Anjum vroeg in de wedstrijd op1-0 brengt. Maaar meteen hierna is het Ternaard dat de aanvalzoekt waarbij Roel Hoekstra vanaf rechts de bal in de 10e minuut in het strafschop gebied brengt en een verdediger van Anjum de bal zal wegwerken, maar de bal tegen de hand van zijn mede speler schiet en scheidsrechter van Os niets anders kan doen dan Ternaard een strafschop geven.Deze wordt door Roel Hoekstra via de onderkant van de lat prima ingeschoten en brengt daarmee de stand eer in evenwicht 1-1. Zo blijven beide ploegen in een aantrekkelijke eerste helft zoeken naar openingen en is Anjum iets dreigender. Zo moet Freddy Minema in de 30e minuut aan de noodrem trekken wat hem geel opleverde en Anjum op links een vrije trap mag nemen die niet op zou leveren. In de 35e minuut is het Sietse Jansma van Anjum die er tussenuitkijpt en oog in oog komt te staan metkeeper Marco Tilma die de inzet van Jansma ondeschept en Ternaard behoed voor opnieuw een achterstand. Maar in de 39e minuut moet Keeper Tilma wel vissen als Anjum op rechts een vrije trap mag nemen die genomen wordt door PopBauke Holwerda die zeker van zo,n 20 meter de bal in het Ternaarder doel schiet en zo Anjum op een voor hen mooi moment net voor rust op een 2-1 voorsprong brengt.

Na de rust blijft de licht geblesseerde Martinus Hannema achter in de kleedbox en komt Kevin Post voorhem in de ploeg.Ternaard heeft nu iets wind voordeel, maar profiteerd hier zelden van. Er wordt teweinig van afstand op het doel van Andre Turkstra geschoten waarbij Anjum tegen de wind in, veel dreigender is en kansen krijgt. In de55e minuut haalt trainer Blom Jacob van der Veen (hij had al een wedstrijd gespeelt met de B-junioren) naar de kant en brengt Alvin van der Weg voor hem in het veld. Zo mag Anjum in de 58e minuut vier hoekschoppen op rij nemen die steeds gevaarlijk worde ingebracht waarbij de laatste door Johan Boersma simpel in het Ternaarder doel kan worden getikt en Anjum op een 3-1 voorsprong brengt. Anjum blijft de beste kansen creeeren en Ternaard komt er zo nu en dangevaarlijk uit met de snelle Jan Lammert van der Kooi voor in, Maardeze kan alleen ook geen potten breken. In de 75e minuut Krijgt Anjum een gemakkelijk gegeven strafschop mee waarbij scheidsrechter van Os eerst een buitenspel geval over het hoofd ziet en niet reageerd op grensrechter Henk Meijer die vlagde voor buitespel waarna in het strafschop gebied van Ternaard een Anjummer speler licht wordt aangetikt en zich laat vallen. De gegeven strafschop wordt ingeschoten door Pope Bauke Holwerda, waarna er een 4-1 stand op het scorebord staat. Hierna brengt Trainer Blom ooknog Aant Soepboer in het veld en haalt Arnold Kingma naar de kant. Het wordt ook nog 5-1 door Wietse Rosier en krijgt Tsjerk Meijer nog geel wegens commentaar op de leiding en moet hij de laatste thuis wedstrijd van de zijlijn toekijken. Nu fluit scheidsrechter van Os voor de laatste maal en moet Ternaard zo zijn meerdere erkennen in en tegen Anjum deze middag.