Zaterdagmiddag ontving Ternaard voor de beker thuis 3e klasser Zwaagwesteinde dat de eerste wedstrijd gelijk had gespeeld tegen Friesche Boys. Ternaard had zijn eerste wedstrijd gewonnen uit bij FC Leo en oefende dinsdag avond tegen 4e klasser Viod waar met 1-3 werd gewonnen in een prima wedstrijd. Dus was het afwachten of Ternaard deze lijn kon doorzetten. Trainer Kootstra kon weer beschikken over Gosse Reinder Kingma en begon op de bank met het jeugdige trio Remco van der Kooi, Andries Vlasman en Gerlof Dijkstra.

Onder leiding van scheidsrechter Bakker vanm Ameland was het Zwaagwesteinde dat om half drie mocht aftrappen. Het is Zwaagwesteinde dat iets gemakkelijker voetbald zonder dat het echt gevaarlijk wordt.In de 14e min het eerste gevaarlijke schot op het doel van Zwaagwesteinde van Jan Pieter Prins, maar zijn inzet gaat net naast het doel. Maar in de 16e minuut een prachtig opgezette aanval van Ternaard die begint bij Gosse Reinder Kingma die met een mooie crosspass Teake Jan Keegstra op rechts bedient die op volle snelheid doorgaat en hierna de bal scherp voorbrengt op Simon van der Weg die zal uithalen maar iets wordt weggeduwd in het strafschop gebied van Zwaagwesteinde en dus niet tot een schot kan komen. Simon claimt een strafschop maar scheidsrechter Bakker wou van niets weten en laat doorspelen. In de 22e min mag Zwaagwesteinde een vrije trap nemen die scherp in de doelmond van Ternaard wordt gebracht waarbij keeper Anne Hellinga de bal wil wegstompen maar wordt geraakt door een speler van Zwaagwesteinde waarbij de speler ongelukkigerwijs op keeper Anne Hellinga valt en Anne een bloedneus oplevert en geblesseerd aan zijn hand raakt. Na enig oponthoudt moet keeper Anne Hellinga toch geblesseerd het veld verlaten en komt keeper Klaas Johan Hoekstra van het tweede elftal in het doel. Het oponthoudt doet beide ploegen niet goed want spel wordt er niet beter op. Wel krijgen beide ploegen op slag van rust nog een goede kans maar gaan ze met 0-0 de rust in.

na rust brengt trainer Kootstra Remco van der Kooi voor Diether de Jong  en komt Wietse Sipma op linksachter in de plaats van Diether de Jong en Remco op de plaats van Wietse Sipma om wat meer snelheid te creéren. Het is Zwaagwesteinde dat in de 48e min. weer een vrije trap mag nemen die toch steeds gevaarlijk zijn, echter keeper Klaas Johan Hoekstra stopt prima de inzet van Jan Eisma. Zo golft het spel op en neer met aan beide kanten kleine kansen. In de 72e min.wisselt trainer Kootstra Gosse Reinder Kingma en brengt B-jun Gerlog Dijkstra voor hem in het veld die hiermee zijn debuut maakt in het 1e elftal. in de 77e min. een uitbraak van Ternaard als Danny Post alleen ver op kan rukken en daarna de bal meegeeft aan Remco van der Kooi op links die hierna naar binnen komt en de bal voorbrengt waar jammer genoeg Simon van der weg en Gerlof Dijklstra de bal misten. Zo blijft de wedstrijd open  en krijgen beide ploegen  nog een paar kansen maar na 90 min voetbal fluit scheidsrechter Bakker voor het einde van de wedstrijd en kan Ternaard leven met het verdienstelijke gelijkspel   0-0. .Volgende week wacht de uitwedstrijd tegen Friesche Boys. Bij winst gaat Ternaard door naar de volgende ronde