K800 P1170912

Zaterdagmiddag stond de kraker  Ternaard – SC Franeker in de 5e klasse B op het programma, oftewel de nummer één SC Franeker tegen de nummer twee Ternaard dat 3 punten minder had. Bij SC Franeker werd het een gelijk spel en stond de wedstrijd ook bol van spanning. Zo ook deze middag  waar het nodige gebeurde maar van echt goed voetbal was geen sprake, mede ook door het slechte veld dat niet vlak en hobbelig was.l Maar wel was er strijd spanning en inzet en maar liefst 5 gele kaarten voor SC Franeker en één voor Ternaard. Verder was het toch wel een sportieve wedstrijd die uiteindelijk in een 1 – 1 gelijk spel eindigde, en Ternaard het meest blij was met deze uitslag.

Ternaard kende nog al wat personele problemen, zo ontbrak Bert Bakker, Jurjen Sipma , Martinnus Hannema en Nutte Cuperus. Dus puzzelwerk voor Trainer Henk de Boer die op de bank begon met David de Vries , Jelle Soepboer , Remco van der Kooi en Res Keeper Mattijs Boltjes. Het is even voor Half drie als pupil van de week Pietriick Jan Smidt de wedstrijbal aangeboden door Auto en motorrijschool van der Veen aanbood aan scheidsrechter Brouwer uit Sumar, die hierna floot voor het begin van de eerste helft. SC Franeker mocht aftrappen in een koud voorjaars zonnetje en veel publiek. Het is meteen in de 3e minuut al de eerste kans voor Ternaard als Gosse reinder Kingma met een prima pass Roel Hoekstra wegstuurd  die alleen voor de keeper van SC Franeker de bal tegen hem opschiet. Zo had Ternaard al vroeg in de wedstrijd op voorsprong moeten komen. Maar in de 13e minuut de eerste kans voor SC franeker als Jeffrey Guertinde buitenspelval omzeilt en alleen richting keeper Anne Hellinga  kan gaan maar zijn inzet kan gemakkelijk worden gestopt door Keeper Anne Hellinga. Meteen hierna is het weer SC Franeker dat gevaarlijk doorkomt  als de bal vanaf links wordt voorgebracht en Janco Postma ongelukkigerwijs de bal met de hand voor de doellijn mee nam maar scheidsrechter Brouwer ziet dit niet en derhalve gewoon doorspelen. Zo ontspon zich een aardige wedstrijd met twee ploegen die vol op de aanval speelden, maar het hobbelige veld deed ook afbreuk aan goed voetbal. In de 21e minuut een mooi één tweetje tussen Gosse reinder en Roel Hoekstra waarop Roel er alleen vandoor kon gaan achtervolgd door twee verdedigers van SC Franeker, waarvan één hem ten val bracht op de rand van de zestien. De toegekende vrije trap werd door Jacop van der Veen scherp voor gebracht waarop Gosse reinder in zou koppen, maar een verdediger van SC Franeker haalde de bal nog net voor hem weg. Zo krgen beide ploegen kansen, maar is het SC Franeker dat in de 38e minuut aan de leiding komt als de snelle links buiten van SC Franeker goed opkomt en de bal voor brengt waar Jeffrey Guertin er als de kippen bij is en de bal met binnenkant rechts binnen schiet en zo SC franeker op een 0 – 1 voorsprong zet. Dit wordt ook de ruststand.

Na de rust Blijft Arnold Kingma achter in de kleedkamer en komt David de Vries voor hem in het veld. Ternaard moest nu komen maar moest tevens oppassen voor de snelle uitvallen van SC Franeker waarbij keeper Anne Hellinga een paar keer handelend optreden. In de 55e minuut  is het goed door zetten van David de Vries over rechts die naar binnen komt en uithaalt, maar zijn inzet wordt gestopt door de keeper van SC Franeker. In de 68e minuut een geweldig schot van Jitze de Beer die zijn inzet in het zijnet ziet belanden. Zo dringt Ternaard aan op jacht naar de gelijkmaker, maar moet men ook toekijken hoe gevaarlijk SC Franeker er soms uitkomt, zo ook in de 72e minuut als Erik Reversma zomaar alleen over links mag opkomen en de bal scherp voorbrengt op de inkomende Jeffrey Guertin die helemaal alleen vrij staat om de bal in te kunnen schieten, Maar hij schiet de bal over het doel van Ternaard. SC Franeker krijgt vervolgens nog enkele mogelijkheden om de voorsprong te vergroten , maar door uitsekend keperswerk Van Anne Hellinga blijft dat uit. En Ternaard gaat op jacht naar de gelijkmaker. Deze valt in de blessure tijd als Ternaard nog één keer aanzet en Gosse Reinder in het strafschop gebied van SC Franeker wordt aangespeeld en die zich zal vrijspelen maar naar onderen wordt getrokken door een speler van SC Franeker. Strafschop oordeeld scheidsrechter Brouwer. De strafschop wordt door Gosse Reinder zelf genomen en koelbloedig in de verste hoek geschoten en daarmee brengt hij in blessure tijd Teraard op 1 – 1. Scheidsrechter Brouwer die een prima wedstrijd floot laat nog wel aftrappen maar fluit meteen hierna voor het einde van de wedstrijd, en sleept Ternaard nog een punt uit het vuur. Zo blijft Ternaard met drie punten achter de nummer één SC Franeker nog meedoen om de titel. Volgende week gaat Ternaard op bezoek bij SSS 68 in Marsum.