K800 P1180141

Zaterdagmiddag de derby Holwerd 1 Ternaard 1 op het programma met in de wetenschap dat dit altijd weer veelstrijd en inzet opleverddoor beide ploegen. Thuis in Ternaard werd het 2 – 2. Nu werd Ternaard met een 5 – 1 nederlaag naar huis gestuurd en viel er niks op af te dingen op deze dikke overwinning van Holwerd.

Zij waren veel feller en toonden veel meer inzet deze middag. Holwerd was gebrand op een overwinning na de nederlaag van vorige week. Ternaard pakte vorige week wel de drie punten in een niet al te beste wedstrijd, en dat zette zich deze middag door. Trainer Henk de Boer begon op de bank met Janco Postma, Jelle Soepboer David de Vries en reserve doelman Mattijs Boltjes.

Onder leiding van scheidsrechter Bootsma uit Witmarsum was het Ternaard dat om 14.3 uur mocht aftrappen en de eerste aanval mocht opzetten. Echter balverlies leid er toe dat Holwerd er snel uitkomt en de snelle Marco van Dijk naar binnen komt en uithaalt  waarbij de bal keihard tegen het hoofd van Teake Jan Keegstra komt die dissie gaat liggen, maar na behandeling weer verder kan spelen. Het is holwerd dat er meteen fel op zit en Ternaard vast zet op eigen helft. Maar in de 4e minuut een mooie aanval als Wietse Sipma Roel Hoekstra wegstuurd die op zijn beurt de bal breed legt op Gosse Reinder Kingma die meteen weer de bal aan Roel meegeeft die het strafschop gebied in duikt en daarna Jitze  de Beer aanspeelt die dan ook maar meteen uithaalt, maar de keeper van Holwerd stopt zijn inzet.. Maar in de 9e minuut is het Holwerd dat toeslaat als men er snel uitkomt en de bal vanaf rechts wordt voor gebracht op Karst Vrieswijk die goed voor zijn man komt en zo de 1 – 0 binnenschiet. Holwerd zet door en is veel feller in de duels en met goede aanvallen wordt Ternaard terug gedrongen. In de 1e minuut wordt het 2 – 0 door Marco van Dijk als een diepe bal wordt gegeven, is het Marco die er achter aan gaat waarbij keeper Anne Hellinga twijfelend uit zijn doel komt en dan natuurlijk kansloos is, want nu is het Marco van Dijk die hem gemakkelijk kan passeren en de 2 – 0 maakt. In de 20e minuut wordt het nog erger als Karst Vrieswijk puur op karakter Nutte Cuperus aftroeft en hierna ook nog eens Keeper Anne Hellinga uitspeelt en de 3 – 0 kan scoren..Meteen hierna wordt toch de niet fitte Teake Jan Keegstra gewisseld en komt David de Vries voor hem in het veld. Nee Ternaard zit totaal niet in de westrijd en toont helemaal geen strijd en inzet en Laat Holwerd naar hartelust aanvallen. In de 40e minuut eindelijk weer eens een mooie aanval van Ternaard waarbij Jurjen Sipma op links Roel Hoekstra weg stuurd die op volle snelheid door gaat en naar binnen komt en kan uithalen waarbij zijn schot maar net over het Holwerder doel gaat. Maar toch is het weer Holwerd dat er snel uitkomt en Marco van Dijk de buitenspelval omzeilt en alleen door kan gaan richting keeper Anne Hellinga, waarna hij de bal breed legt op de meegekomen Karst Vrieswijk die het iets te mooi wil doen en keeper Anne Hellinga alsnog met zijn voet de inzet van Vrieswijk uit zijn doel haalt. Rust derhalve 3 – 0.

In de rust zullen er toch wel wat harde woorden zijn gevallen in de kleedkamer na het vertoonde spel in de eerste helft van Ternaard, en zal men toch uit een ander vaatje moeten tappen in de tweede helft. Nou het begin was goed, want men begon echt veller aan de wedstrijd en is het in de 47e minuut David de Vries die goed doorzet en hierna Roel Hoekstra aan speelt die kan uithalen, maar met een prima redding houdt de keeper van Holwerd zijn doel schoon. Misschien als uit dit schot een doelpunt was gevallen, had de wedstrijd misschien kunnen kantelen. In de 48e minuut mag Ternaard even buiten het strafschop gebied van Holwerd een vrije trap nemen, die door Jitze de Beer wordt genomen en met een prachtige trap schiet hij de bal net naast het doel van Holwerd. De start van de tweede helft was goed, maar het gaat in de 50e minuut volkomen mis als Holwerd weer toeslaat als Paul Bouma vanaf links naar binnen komt en net binnen de zestien van Ternaard kan uithalen waarbij keeper Anne Hellinga de bal nog raakt, maar in de korte hoek de bal in het doel ziet verdwijnen en Holwerd op 4 – 0 komt. In de 62e minuut is het Roel Hoekstra die iets terug doet voor Ternaard en met een prima schot de 4 – 1 maakt.maar in de 69e minmuut gaat het weer mis bij Ternaard als keeper Anne Helinga ongelukkigerwijs de bal verkeerd raakt en de bal met een vreemde curver bij Marco van Dijk voor de voeten komt en de bal simpel in het lege doel kan schieten en zo Holwerd op 5 – 1 brengt. In de 70e minuut wisselt trainer de Boer Roel Hoekstra en komt jelle Soepboer voor hem in het veld. De wedstrijd was allang gespeeld. En ook Komt Janco Postma nog in het veld voor Wietse Sipma, maar ook zij kunnen Ternaard niet aan de praat krijgen, want het is Holwerd dat nog een paar grote kansen krijgt maar slordig in de afwerking is. Na 90 minuten voetbal is het de uitstekend leidende scheidsrechter Bootsma die voor het laatst fluit. Ternaard moest vandaag duidelijkzijn meerdere erkennen in Holwerddat bwel wist wat er vandaag op het spel stond en Ternaard aftroefde op inzet en felheid en het maken van doelpunten, en dus verdiend deze derby won. Hetr was een sportieve wedstrijd waarin geen kaarten hoefden te worden gegeven. Volgende week moet het beter als Marrum op bezoek komt in Ternaard en Ternaard de tweede plaats moet verdedigen op naaste belage Holwerd.