Zaterdagmiddag de laatste thuis wedstrijd in de 4e klasse dit seizoen voor Ternaard dat helaas was gedegradeerd naar de 5e klasse. Ternaard trad deze middag aan tegen het groningse Opende dat aan een punt genoeg had om niet rechtstreeks te degraderen. Trainer Hans Blom van Ternaard miste deze middag de geschorste Tsjerk Meijer, de geblesseerde Nutte Cuperus en de kaatser Roel Hoekstra. Op de bank begon hij met Alwin van der Weg, Jacob van der Veen en Jan Lammert van der Kooi. Het was pupil van de week Johannes Sliep die even voor half drie, de wedstrijdbal aangeboden door Meinema Verzekeringen en Bankieren, aanbood aan scheidsrechter Kooistra uit Drachten, Waarna eerst een minuut stlite voor de wedstrijd werd gehouden i.v.m.het overlijden van een trouwe supporter van Opende

.Hierna fluit scheidsrechter Kooistra voor de eerste helft en mag Ternaard aftrappen. Maar lang duurd de aanval niet en is het Opende dat de aanval overneemt en in de 2e minuut  meteen al een grote kans krijgt als Wietse Sipma de bal mist en Hendrik de Swart alleen voor keeper Klaas Johan Hoekstra verschijnt, maar zijn inzet gaat naast het Ternaarder doel. In de 5e minuut opnieuw een grote kans voor Opende als Wijnand Willemsen over rechts prima door gaat en de bal voorbrengt op zijn medespeler Hendrik de Swart die prima uithaalt maar keeper Hoekstra attent reageerd en zijn inzet stopt. Zo blijft Opende druk uitoefenen op het doel van Ternaard en komt Ternaard er nog maar zelden uit. Zo moet Wietse Sipma in de 10e minuut aan de noodrem trekken ten koste van een overtreding op zijn tegenstander Hendrik de Swart wat hem een gele kaart opleverde, en dus de laatste wedstrijd uit tegen Birdaard moet missen. In de 15e minuut moet Arnold Kingma met een lichte blessure naar de kant en komt Jan Lammert van der Kooi voor hem in het veld. Pas in de 21e minuut de eerste gevaarlijke aanval van Ternaard wat ook de eerste hoekschop opleverde en werd voorgebracht waarbij Janco Postma de bal uitstekend inkopt en een speler van Opende de bal nog net uit de hoek van het doel kan wegkoppen. Meteen hierna komt Opende er met een snelle counter uit over links en kan Hendrik de Swart alleen richting doelman Klaas Johan Hoekstra. Hij gaat voor eigen eer en ziet niet dat een medespeler helemaal vrij staat op rechts, en zijn inzet gaat langs het Ternaarder doel en zo blijft het ook nog 0-0. Echter de druk wordt steeds groter op het doel van Ternaard en men heeft niet te klagen want Ternaard had ook wel met 0-3 of 0-4 achter kunnen staan. In de 38e minuut opnieuw een tegenvaller voor Ternaard als Jurjen Sipma geblesseerd het veld moet verlaten en Alwin van der Weg voor hem in het veld komt. Op slag van rust dan toch de voorsprong vvor Opende als tot tweemaal toe de bal niet in het Ternaarder doel wordt geschoten door de spitsen van Opende, maar is het wel Hendri de Swart de bal voor zijn voeten krijgt en zo Opende op een verdiende voorsprong zet 0-1. Meteen hierna fluit scheidsrechter Kooistra voor de rust.

Na de rust geen wijzegingen bij Ternaard dat gelijk ziet dat  Opende weer gevaarlijk wordt, maar inzetten van Hendrik de Swart en Arjan Veenstra worden prima gestopt door keeper Klaas Johan Hoekstra van Ternaard. Zo blijft Opende kansen creeeren,maar is de afwerking slecht. En dus loert Ternaard alijd nog op de counter voor de 1-1. In de 60e minuut wisselt trainer Blom de geblesseerde Anton Keegstra en brengt Jacob van der Veen voor hem in het veld.. Maar het Opende dat veel dreigender is en in de 70e minuut dan ook op een 0-2 voorsprong komt ddor Henry van der Land die de bal prima inkopt. De wedstrijd was gespeelt, want in de 72e minuut is het weer Hendri de Swart die uit een goed opgezette aanval van Opende de 0-3 kan inschieten en zo Opende in de race houdt voor het 4e klasserschap. Meteen hierna fluit de uitstekend leidende scheidsrechter Kooistra voor de laatste maal en volgt voor Ternaard nog de laatste uitwedstrijd tegen de kampioen Birdaard volgende week