K800 P1180191

Ternaard is zaterdagmiddag de nieuwe koploper geworden na de cverwinning op Marrum en het verlies van sc Franeker bij Blija dat daarmee Ternaard een goede dienst bewees. Gemakkelijk kwam de overwining niet tot stand voor Ternaard, want ook Marrum was gebrand op een overwining, omdat het nog volop meedeedvoor de derde periodestand. Ternaard dat na een dikke nederlaag bij Holwerd,vandaag moest winnen om mee te blijven doen voor het kampioenschap of tweede plaats wat nog recht gaf voor een periode.

Trainer Henk de Boer van Ternaard miste nog steeds de geblesseerde keeper Bert Bakker en Arnold Kingma en tevens Hendrik Talsma die een weekend weg was. Hij begon op de bank met Jurjen Sipma die ziek was geweest, Jacob van der Veen, Remco van der Kooi en res Keeper Mattijs Boltjes. Het was even voor half drie als pupil van de week Monte Talma de wedstrijdbal aanbood aangeboden door Akkerman Vloeren, aanbood aan scheidsrechter van Os van Ameland. Die hierna floot voor het begin van de eerste helft en Marrum mocht aftrappen. Beide ploegen tasten elkaar eerst wat af en was het Marrum dat het eerste plaagstootje uit deelde,wat een hoekschop opleverde waar niets uitkwam. In de 10e minuut is het Jitze de Beer die goed opkomt en kan uithalen, maar zijn schot wordt geblokt door een verdediger van Marrum. In de 12e minuut dan een grote kans voor Ternaard als David de Vries alleen richting keeperMarrum kan gaan, maar helaas David speelt de bal te ver voor zich uit waarop de keeper van Marrum de bal kan onderscheppen. Ternaard voetbald in deze periode goed en in de 14e minuut krijgt het weer een grote kans als Roel Hoekstra alleen op de keeper van Marrum af mag gaan, maar alleen voor die keeper schiet hij de bal tegen hem op.Dit zijn  kansen jongens die je moet benutten. Maar in de 21e minuut dan wel de verdiende voorsprong voor Ternaard als David de Vries vanaf links naar binnen komt en kan uithalen, maar zijn inzet ziet afdwalen en de bal bij Roel Hoekstra komt die op rechts vrij staat en met al zijn gramde bal in de korte hoek het doel injaagt en zo Ternaard op 1 – 0 brengt. Een opluchting bij alles wat Ternaard is en dat nu meer wil. Maar het is hierna in de 29e minuut Marrum dat uit het niets zowaar de gelijkmaker aantekend als Jan Zagema vanaf links zomaar het strafschop gebied in mag gaan en uithaald en met een hard en droog schot waarbij de bal in de verste hoek van het Ternaarder doel verdwijnt en Marrum op 1 – 1 brengt. een fikse tegenvalle voor Ternaarddat na dit doelpunt fouten begint te maken en onrustig begint te voetballen. Zo mag Marrum in de 40e minuut een vrije trap nemen op zo,n 25 meter van het Ternaarder doel. Het is Jan Zagema die achter de bal staat en hem in één keer zo het doel inschiet over keeper Anne hellinga heen die iets te ver voor zijn doel staat en zo Maarum op een 1 – 2 voorsprong zet net voor rust.

Na rust geen wijzigingen in het team van trainer Henk de Boer en is het Ternaard dat nu moet komen. en meteen in de 46e minuut een goede kans als Roel Hoekstra kan uithalen waarbij de keeper van Marrum de bal nog net uit zijn doel kan tikken ten koste van een hoekschop. Deze zou niets opleveren voor Ternaard. Ternaard begint nu toch aan te dringen maar moet ook oppassen voor de counters van Marrum. Maar in de 60e minuut dan toch de gelijkmaker voor Ternaard als Roel hoekstra prima wordt aangespeeld en goed doorgaat en het strafschop gebied van Marrum ingaat en vanaf de achterlijn de bal in de korte hoek schiet en zo Ternaard weer naast Marrum brengt 2 – 2. De wedstrijd was weer open  en meteen in de 62e minuut wisselttrainer de Boer de niet fitte Teake Jan Keegstra en brengt Jurjen Sipma voor hem in het veld. In de 68e minuut een mooie aanval van Ternaard als Nutte Cuperus Jurjen Sipma wegstuurt op rechts die op volle snelheid het strafschop gebied in gaat en kan uithalen, maar de bal gaat net voorlangs de doellijn. Ternaard voert de druk op en wil op jacht naar de overwinning, want het hoorde dat Franeker achter stond tegen Blija. Echter de counters van Marrum waren niet ongevaarlijk en dus was het alle hens aan dek voor Ternaard. In de 75e minuut wisselt trainer de Boer de moe gestreden David de Vries  en brengt Jacob van der Veen voor hem in het veld. Zo moet Nutte Cuperus nog redding brengen bij een gevaarlijke uitval van Marrum en is het Ternaard dat in de 88e minuut nog een hoekschop mag nemen die door Jacob van der Veen op rechts word genomen die de bal hard en strak voor brengt waarbij de bal via een verdediger van Marrum in het doel schiet en Ternaard op 3 – 2 komt. Dolle vreugde bij alles wat Ternaard is met nog twee minuten te gaan dacht men. Mar scheidsrechter van Os laat nog vijf minuten doorspelen vanwege blessure tijd en in deze vijf minuten gebeurde er nog van alles. Zo miste Gosse Reinder kingma nog een grote kans als hij de bal zo in het lege doel kan schieten maar maait over de bal heen. Hierna nog een snelle aanval van Marrum waarbij keeper Anne hellinga nog een geweldige redding moest doen. Maar toen was het dan toch afgelopen en fluit scheidsrechter van Os voor de laatste keer, en wint Ternaard deze belangrijke wedstrijd met 3 – 2. Met nog twee wedstrijden te gaan stijgt de spanning bovenin met sc Franeker en Holwerd op de loer voor Ternaard. Volgende week is het inhaal, waarna op zaterdag 30 April Wardy op bezoek komt in Ternaard.