Na een lange winterstop voor Ternaard waarin enkele oefen wedstrijden werden gespeeld met wisselend sucses, begon Ternaard zaterdagmiddag aan de tweede helft van de competitie met de uitwedstrijd tegen sc Leovardia uit Leeuwarden. De ommekeer moest vandaag beginnen bijTernaard om de broodnodige punten te pakken. Om zo van de onderste plaats af te komen. Trainer Hans Blom miste nog twee basis spelers, maar kon verder over een fitte selectie beschikken.

Het was precies half drie toen scheidsrechter van Houten voor het begin van de eerste helft floot en Leovardia mag aftrappen op haar prachtig aangelegd kunstgras veld. De harde strakke wind stond dwars over het veld en daarom was goed voetbal eigenlijk niet mogelijk. Toch is het Leovardia dat iets beter combineerd en in de 2e minuut de eerste kans krijgt als Peter IJsselmuiden er allen vandoor kon gaan richting doelman Marco Tilma, maar mede door de harde wind krijgt Peter IJsselmuiden de bal niet onder controle en gaat deze kans voor Leovardia verloren.Hierna is het Ternaard dat via Anne Rienk Sijens prima op rechts door komt en de bal vanaf de achterlijn voor brengt bij de inkomende Roel Hoekstra die prima uithaalt waarbij de bal via een verdediger van Leovardia over de achterlijn gaat. De toegekende hoekschop levert niets op voor Ternaard. In de 10e minuut opnieuw een goed aanval van Ternaard maar nu op links als Jurjen Sipma prima Roel Hoekstra aanspeelt en de bal voor brengt op de mee opgekomen Teake Jan Keegstra, die prima uithaalt maar de bal in de handen van keeper Raymond Passage van Leovardia schiet.

Leovardia met iets meer wind voordeel loert op de counter en in de 15e minuut ontglipt Peter IJsselmuiden in buitenspel situatie waarop grensrechter Jaap Braaksma vlagt, maar scheidsrecher van houten liet hem staan zonder te kijken,en liet doorspelen. Gelukkig voor Ternaard verprutst IJsselmuiden deze kans en blijft het 0-0. Maar in de 17e minuut is het wel raak als Peter IJsselmuiden door mag gaan, en weer is er buitenspel geconstateerd en weer vlagt grensrechter Braaksma en weer laat van Houten hem staan zonder naar hem te kijken. En nu scoort IJsselmuiden wel en brengt zo Leovardia op 1-0. Het is dan ook logisch dat iedereen van Ternaard protesteerd. Zo ook Anton Keegstra, hij doet dit iets te veel en wordt door van Houten met rood van het veld gestuurd. Ternaard moet nu met 10 man de klus zien te klaren. Jammer want dit had niet gehoeven en komt de wedstrijd zeker niet ten goede. Maar iun de 26e minuut toch weer een prima aanval van Ternaard die begint bij Jurjen Sipma die met een goede pass Anne Rienk Sijens op rechts aanspeelt die hierna de bal voorbrengt op Teake Jan Keegstra die kan uithalen, maar zijun schot gaat hoog over het Leovardia doel. Met een man meer drukt Leovardia Ternaard terug op eigen helft en krijgt een paar prima kansen, maar de afwerking laat te wensen over bij de spitsen van Leovardia en zo gaan beide ploegen rusten met een 1-0 voorsprong voor Leovardia.

Na rust blijft Jacob van der Veen, die niet lekker in de wedstrijd zat achter in de kleedkamer en komt Freddy Minnema voor hem in het veld. In de 50eminuut is het Leovardia Speler Johny Jakhari die er alleen vandoor gaat richting doelman Marco Tilma die echter te laat zijn doel uitkomt en die met een onschuldige overtreding Jakhari aantikt die ten val komt. Scheidsrechter van Houten Trakteerd hem op geel en Leovardia mag een vrije trap nemen die niets op zou leveren. In tussen was Roel Hoekstra Geblesseerd geraakt en gaf te kennen gewisseld tewillen worden.In de 52e minuut komt Hayo Schotanus voor hem in het veld. In de 55e minuut wordt het 2-0 voor Leovardia Als Roy Timmermans ziet dat keeper Marco Tilma te ver voor zijn doel staat en zeker van 25 meter schiet hij de bal over Tilma in het doel.Toch krijgt Ternaard hierna twee dikke mogelijkheden om te scoren. Eerst is het Jurjen Sipma die rand zestienmeter mag uithalen en prima inschiet, maar keeperRaymond Passage stompt de bal uit zijn doel, waarna Ternaard een hoekschop mag nemen die goed wordt ingebracht en Anne Rienk Seijens een prima kans krijgt maar deze schiet ver over het doel van Leovardia, en dus is de afwerking zwak bij Ternaard.
In de 63e minuut wisselt Trainer Hans Blom de moe gstreden Richard van der Meulen en brengt Alwin van der Weg voor hem in het veld. Echter het is Leovardia dat in de 78e minuut op 3-0 komt door Johny Jakhari die de verdediging van Ternaard uit speelt en beheerst scoord. In de 80e minuut wordt het ook nog 4-0 door Remi Veldman en is de wedstrijd gespeelt.

In de 83e minuut wordt het nog 5-0 door Jesse Vermeeren, waarbij eerst een overtreding op verdediger Alwin van der Weg en Wietse Sipma. Dit werd ook kenbaar gemaakt aan scheidsrechter van Houten. Maar ook hier deed hij niets mee.Vanaf het hekwerk werd hierop gereageerd door een supporter van Ternaard met enkele misplaatste woorden wat niet thuishoort op en om het veld. Hier reageerde van Houte wel op door de wedstrijd 7 minuten voor het einde af te fluiten.De wedstrijd was zeer sportief en het is dan ook jammer dat zoiets gebeurt. Het is nu afwachten wat hiermee gedaan wordt. Dat van Houten het rapporteerd is duidelijk.Door deze uitslag blijft Ternaard opo de laatste plaats staan,en wacht er volgende week weer een belangrijk trefffen. Ternaard tegen Ropta Boys.