Ternaard heeft Zaterdagmiddag geen vervolg kunnen geven aan de overwinning van vorige week op Oostergo.De verwachtingen waren deze middag hoog gespannen of Ternaard de goede lijn door zou kunnen zetten. Helaas, het werd anders want men ging kopje onder door met 5-0 te verliezen bij De Lauwers en daarmee werden de zorgen voor de ploeg van trainer Hans Blom alleen maar groter.

TrainerBlom miste vandaag zijn vaste keepers en begon derhalve met Ajunior Gerlof Walsma in het doel die overigens prima stond te keepen. Verder was Anton Keegstra na een schorsing weer terug maar begon op de bank samen met Mattijs Boltjes en Jacb van der Veen. Onder een stralend voorjaars zonnetje, waarbij eerst een minuut stilte in acht werd genomen wegens het overlijden van een vrijwilliger en supporter van De Lauwers,was het scheidsrechter Kuipers uit Assen die voor het begin van de eerste helft floot en De Lauwers mocht aftrappen. Het is hierna Ternaard die het initiatief neemt en brutaal de aanval zoekt wat enkele kansen oplevert. Een schot van Roel Hoekstra ging voorlanga het doel van De Lauwers en ook het schot van Arnold Kingma in de korte hoek ging via de paal naast De Lauwersnog niet bij het doel van Ternaard geweest komt in de 8e minuut toch gevaarlijk uit via een counter warbij Jurjen Sipma een overtreding moet begaan waarvoor De Lauwers een vrije trap mocht gaan nemen. De bal werd voor gebraxht bij de tweede paal waar Peter Zijlstra de bal vrij over iedereen heen in de verste hoek kon koppen, en zo De Lauwers al vroeg in wedstrijd op een 1-0 voorsprong kon brengen.Dat was toch een tegenvaller voor Ternaard dat echter meteen de draad weer oppakt en in de 16e minuut een goede kans krijgt wanneer Anne Rienk Sijens over rechts goed doorgaat en de bal voorbrengt op de vrij staande Arnold Kingma die kan uithalen, maar op het hobbelijke veld stuit de bal iets op waardoor Arnold over de bal heen maait en deze kans niets oplevert. In de 18e minuut mag Ternaard een hoekschop nemen die prima door Roel Hoekstra wordt voor gebracht en maar net wordt over gekopt door Teake Jan Keegstra. Zo kreeg Ternaard toch enige mogelijkheden om iets terug te doen. Zo ook in de 22e minuut Als Arnold Kingma op links wordt weg gestuurd en hierna naar binnen komt en vrij voor doelman Harry Agema van De Lauwers de bal in de korte hoek zal schieten, maar ziet dat de bal naast het doel gaat.Zo blijft de wedstrijd openen. Maar in de 35e minuut is het De Lauwers dat opnieuw toeslaat als Sietse Jager uit een snelle counter de buitenspel val omzeilt en alleen richting doelman Gerlof Walsma kan gaan en beheerst Walsma met een droge knal passert en De Lauwers op 2=0 brengt. Ternaard probeerd het voor rust nog wel, want in de 37e minuut is het Roel Hoekstra die er alleen vandoor kan gaan en ziet dat Anne Rienk Sijens mee is gekomen, waarna hij de bal diep op hem wil spelen, maar de pass mist de goede richting en wordt een prooi voor keeper Harry Agema van De Lauwers. Zobreekt de rust aan met een 2-0 voorsprong voor De Lauwers                                                                                         Na de rust brengt trainer Blom Anton Keegstra in het veld voor Richard van der Meulen en moet Ternaard op jacht naar de aansluiting. Maar in de 48e minuut opnieuw eendomper voor Ternaard en valt Wietse Sipma uit met een blessure en komt Jacob van der Veen voor hem in het veld. Meteen hierna een grote kans voor De Lauwers om op 3-0 te komen. In een wirwar van spelers krijgt Hedman Vellenga een vrije schietkans maar zijn inzet gaat naast het Ternaarder doel. Hierna komt Ternaard er snel uit en is het Martinus Hannema die goed op rechts het strafschop gebied ingaat en door een van De Lauwers spelers onderuit wordt gehaald. Maar scheidsrechter Kuipers wuift een strafschop weg en laattot ieders verbazing gewoon door spelen. Zo ontneemt hij toch Ternaard een kans om op 2-1 te komen.En om aansluiting met De Lauwers te krijgen.Ternaard krijgt meer mogelijkheden maa rde scherpte ontbreekt bij de mannen van Blom.Zo is het De Lauwers dat veel feller de duels ingaat en is het in de 60e minuut opnieuw De Lauwers dat toeslaat en op 3-0 komt door Martijn Fokkema. Ternaard probeert het hierna nog wel, maarde echte overtuiging ontbreekt. Want in de 65e minuut wordt het door Sietse Jager met een prachtige lob4-0 waarbij eerst Anton Keegstra in de fout gaat en  Sietse Jager ziet dat Keeper Gerlof Walsma te ver voor zijn doel staat en met een lob van zeker 15 meter hem verschalkt. De wedstrijd was gespeeld, en het werd in de 85 minuut ook nog 5-0 door opnieuw Martijn Fokkema die alleen door kon gaan en Keeper Walsma passeerd. Zo kreeg Ternaard een lesje in kansen benutten en zal er volgende week uit tegen Friese Boys weer met scherp moeten worden geschoten.