Ternaard reisde zaterdagmiddag af naar Kollumerzwaag waar het moest aantreden tegen de plaatselijke trots Friesche Boys. Ternaard dat niet goed uit de winterstop was gekomen, vier nederlagen op kunstgrasveld en de competitienederlaag bij Eastermar, moest vandaag toch weer eens winnen wilde men niet verder afglijden naar onderen. Trainer Henk de Boer, zeer bekent bij de ploeg van Friesche Boys, miste vandaag de geschorste Roel Hoekstra maar zag na een blessure terrug keren Jurjen Sipma die begon op de bank samen met David de Vries en Simon van der Weg.

Onder leiding van scheidsrechter van Os van Ameland was het Ternaard dat  om half drie mocht aftrappen. Het was ook Ternaard  dat de eerste goede aanval mocht opzetten als Remco van der Kooi vanaf links de bal speelde op Jitze de Beer die op zijn beurt de bal meegaf aan Gosse Reinder Kingma die zich prima vrijspeelde en kon uithalen, maar helaas ging zijn inzet naast het doel van Friesche Boys. Hierna was het Friesche Boys dat met veel snelheid en inzet Ternaard onder druk begon te zetten. Zo mocht Ternaard in de 6e minuut niet klagen als een voorzet vanaf lin ks over Keeper Jaap Gulmans heen ging en de bal tegen de paal belande waarop de bal het veld weer in stuitte en keeper Gulmans de bal alsnog kon onderscheppen. Friesche Boys kwam er telkens snel uit  en overliep soms het hele middenveld van Ternaard wat leidde in de 14e minuut tot de 1-0 voorsprong door een prachtig afstandscot van Friesche Boys speler Pier Kempenaar. Ternaard was even van slag en steeds kwam Friesche Boys met veel snelheid over Ternaard heen wat echter niet leidde tot grote kansen. In de 25e minuut een grote kans voor Ternaard als Gosse Reinder Kingma werd weg gestuurd en alleen op keeper Auke Hoekstra van Friesche Boys af kon gaan waarbij Jacob van der Veen op rechts was meegegaan. Misschien had Gosse Reinder Zelf door moeten gaan maar nu wilde hij de bal afgeven aan Jacob van de Veen waarbij een Friesche Boys speler  nog net de bal kon onderscheppen en zodoende d egrote kans niet werd benut. Het was echter in de 31e minuut opnieuw Friesche Boys dat toesloeg als Danny Post zijn pass werd onderschept door een Friesche Boys speler die er snel uitkwam en hierna de bal breed legde op de meegekomen Pier Kempenaar die simpel de bal kon inschieten en zo Friesche Boys op 2-0 bracht. Zo bleef het ploeteren bij Ternaard het eerste half uur. Het kon maar niet in het spel komen.Maar in de 37e minuut dan toch de aansluitings treffer van Ternaard dat nu beter begon te spelen en even buiten het strafschop gebied een vrije trap mocht nemen. Het was Danny Post die zich er mee belaste en de bal in de verste hoek schoot en zo Ternaard op 2-1 bracht. Nu was Friesche Boys van slag, want in de 41e minuut werd het zelfs 2-2 door opnieuw Danny Post die prachtig uithaalde en zo Ternaard net voor rust op gelijke hoogte bracht.

Na rust geen wijzigingen in de ploeg van Ternaard dat nu moest doorzetten zoals de laatste tien minuten van de eerste helft. Echter het was Friesche Boys dat meteen weer druk zette naar voren en Ternaard weer op dezelfde voet doorging als het eerste halfuur van de wedstrijd. Zo kwam Friesche Boys in de 53e minuut op 3-2 als een Friesche Boys speler vanaf rechts de bal voor bracht op zijn mede speler die in eerste instanti de bal tegen keeper Jaap Gulmans opschoot Maar de terrug springende bal kon hij hierna alsnog in het Ternaarder doel schieten en zo werd het 3-2 voor de Boys. In de 59e minuut werd het nog erger voor Ternaard als uit een hoekschop  de bal eerst nog kon worden weg gekopt door Janco Postma. Maar de bal kwam bij Erik Hilboezen terrecht die hier wel raad mee wist en de bal in het Ternaarder doel schoot en Friesche boys op een komfortabelke 4-2 voorsprong zette. In de 63e minuut bracht trainer de Boer David de Vries in het veld voor Remco van der Kooi en kwam in de 77e minuut Jurjen Sipma nog in het veld voor Teake Jan Keegstra. Maar ook zij konden het tij niet keren , want het was Friesche Boys dat nog enkele kansen kreeg die echter niet werden benut. Na veel blessure tijd was het scheidsrechter van Os die voor de laatste maal floot en Friesche Boys een verdiende overwinning behaalde op Ternaard. Volgende week de inhaal wedstrijd voor Ternaard tegen ASC’75 op het eigen sport complex.