Na twee weken geen competitie voetbal te hebben gespeeld waarbij door de weeks werd geoefend thuis tegen Friesche Boys 2-1 overwinning voor Ternaard, zaterdagmiddag de competitie wedstrijd thuis tegen Blija dat het de laatste tijd verrassend goed deed.

Voor de aftrap van de eerste helft werd scheidsrechter Adema uit Wouterswoude in het zonnetje gezet door een afgevaardigde van de K.N.V.B. op het veld van v.v. Ternaard en gehuldigd daar hij 800 wedstrijden gefloten had en 30 jaar lang scheidsrechter van de K.N.V.B. was geweest. Bloemen waren er voor hem van de vv Ternaard  en de K.N.V.B.

Maar er zou ook gevoetbald worden en braken voor Ternaard spannende weken aan daar het einde van de competitie nadert en Ternaard op koers lag voor het kampioenschap in deze 5e klasse en die met 5 punten voorsprong op Arum dat op de 2e plaats stond, achterzich moest laten. Maar datzelfde Arum ging zaterdagmiddag verrassend onderuit tegen CVO, zodat het kampioenschap voor Ternaard  haast niet meer mis mocht gaan. Echter Ternaard moest vandaag zelf eerst nog winnen van Blija dat de laatste tijd aardig punten pakte. Echter voor rust leidde Ternaard al met 5-0 en was de wedstrijd al beslist zonder dat Ternaard  tot groots voetbal kwam. Want ook Blija kon het Ternaard niet Lastig maken. Trainer Kootstra kon over een fitte selectie beschikken en begon op de bank met Simon van der Weg, Teake Jan Keegstra, Arnold Kingma en reserve keeper Gerlof Dijkstra.

Het was pupil van de week Sverre Roan Wiersma die de wedstrijdbal aangeboden door “Taxi de Jong” uit Ee aanbood aan scheidsrechter Adema die hierna floot voor het begin van de eerste helft en Ternaard mocht aftrappen en meteen een goede aanval opzette over rechts waarbij Johannes Dijkstra de bal voorbracht op Gosse Reinder Kingma die de bal door kopte naar de op links vrij staande Jacob van der Veen die prachtig uithaalde en de 1-0 maakte al in de 2e minuut. Ternaard ging door en in de 13e minuut is het de opkomende Diether de Jong die goed doorgaat over rechts en daarna  de bal scherp voor brengt op de inkomende Gosse Reinder Kingma die de 2-0 binnenschiet. Een mooie vroege voorsprong voor Ternaard  dat soms slordig speelde maar wel koelbloedig in de afwerking was, want in de 19e minuut is er een misverstand tussen de keeper van Blija en zijn medespeler in de achterhoede waar Danny Post van profiteerde en de bal zo in het lege doel kon schieten en hiermee Ternaard op 3-0 bracht. Zo bleef Ternaard domineren met soms een uitbraak van Blija maar die strandde meestal voor de zestien meter lijn. Het is uit een goede aanval van Ternaard in de 44e minuut Jacob van der Veen die de 4-0 maakt en in blessure tijd wordt het ook nog eens uit een hoekschop 5-0 voor Ternaard door Danny Post, waarna scheidsrechter Adema voor rust fluit.

Na rust blijft Diether de Jong achter in de kleedkamer en komt Simon van der Weg voor hem in het veld. In de 52e minuut eindelijk een gevaarlijke aanval voor Blija maar is het keeper Anne Hellinga die de inzet van de Blija speler prima stopt. In de 55e minuut wisselt trainer Kootstra de niet fitte Jan Pieter Prins en brengt hij Teake Jan Keegstra voor hen in de ploeg. Zo gaat het spel op en neer  en is Ternaard echt slordig in de opbouw en in de afwerking, want het krijgt toch wat behoorlijke kansen om de score uit te breiden. In de 80e minuut wisselt trainer Kootstra Johannes Dijkstra en brengt hij nog Arnold Kingma voor hem in het veld en is het daarna Ternaard dat nog 4 ballen op de lat zit belanden. Na 90 minuten voetbal fluit de goed leidende scheidsrechter Adema voor het einde van een wedstrijd die niet hoogstaand was maar Ternaard  wel dichter bij het kampioenschap bracht. Volgende week kan dat bewerktstelligd worden thuis tegen CVO. Aanvang 14.30 uur.