Na het teleurstellende gelijk spel van vorige week uit bij Mulier ontving zaterdagmiddag Ternaard op haar eigen sportcomplex “De Bourfinne” Tzummarum dat op de 9e plaats stond in deze 5e klasse B. Ternaard dat de hete adem voelde van het op de 2e plaats staande Arum, moest vandaag de punten thuis houden.

En dat deed het gelukkig ook, al was het Tzummarum dat na de 3-1 voorsprong van Ternaard aandrong in de tweede helft en het betere van het spel had, maar dank zij goed keeperswerk van Anne Hellinga kwam Tzummarum niet dichterbij. Trainer Kootstra kon deze middag weer beschikken over Jan Pieter Prins na een wedstrijd schorsing, en kon verder beschikken over een fitte selectie. Op de bank begon hij met Remco van der Kooi, Arnold Kingma en Gerwin Wiersma.

Het was even voor half drie als pupil van de week Ysen de Jong de wedstrijdbal aangeboden door AUTO EN MOTORRIJSCHOOL VAN DER VEEN, aanbood aan scheidsrechter Bootsma uit Witmarsum die hierna floot voor de eerste helft en Ternaard mocht aftrappen en in de 2e minuut meteen al een goede mogelijkheid kreeg als Danny Post goed doorging en mocht uithalen waarbij zijn inzet via een been van een Tzummarum speler naast het doel verdween. De toegekende hoekschopo leverde niets op voor Ternaard. In de 4e minuut opnieuw een prima kans als op rechts Danny Post, Johannes Dijkstra weg stuurde die bij de achterlijn de bal scherp voor bracht op Jacob van der Veen die uithaalde  maar zag zijn inzet geblokkeerd door een verdediger van Tzummarum. Zo bleef de wedstrijd na tien minuten voetbal in de eerste helft open en kregen beide ploegen kansen om het openings doelpunt te maken. Maar in de 15e minuut dan toch de voorsprong voor Ternaard als Johannes Dijkstra op rechts werd weggestuurd en in de loop werd aangetikt door  een Tzummarum speler waarop Johannes kwam te vallen, was het daarna Gosse Reinder Kingma die de bal kon meenemen en daarna de bal voor bracht bij de tweede paal waar Jacob van der Veen kwam inlopen en beheerst de 1- 0 maakte. Toch bleef het spel van Ternaard na 20 minuten voetbal ondermaats en ging er ook veel fout. Zowaar in de 41e minuut was het Tzummarum dat uit het niets uit een hoekschop op 1-1 kwam omdat Nutte Cuperus de bal in eigen doel kopte. Maar in de 43e minuut was het toch Ternaard dat weer op voorsprong kwam als Ternaard op rechts een vrije trap mocht nemen die door Roel Hoekstra werd genomen en die de bal scherp voorbracht op Danny Post die de bal miste  waarna de bal voor de voeten van Gosse Reinder Kingma kwam die met een simpel tikje  de 2-1 maakte zo vlak voor rust. Dit werd dan ook de ruststand.

Na rust geen wijzigingen bij Ternaard dat nu meer de rust moest bewaren en proberen de bal meer in haar bezit te houden. Zo begon Ternaard goed als in de 53e minuut Jan Pieter Prins met een prachtige pass Danny Post op rechts aanspeelde die hierna meteen de bal voorbracht  op de inkomende Gosse reinder Kingma die het karwei afmaakte en Ternaard op 3-1 bracht. In de 60e minuut een soort gelijke actie als nu Diether de Jong van achter kon opkomen en zijn  tegenstander omspeelde om daarna de bal voor te brengen op weer de inkomende Gosse Reinder Kingma, maar nu miste hij de bal en kon Tzummarum uit vededigen. Toch er hierna gemakzucht in het elftal van trainer Kootstra en was het Tzummarum dat beter in de wedstrijd kwam en ook kansen kreeg. Dankzij goed keeperswerk van Anne Hellinga kon hij Tzummarum van scoren afhouden. Zo wisselde in de 76e minuut trainer Kootstra Simon van der Weg en bracht hij Remco van der Kooi voor hem in het veld. Ternaard bleef echter onrustig voetballen en moest de verdediging van Ternaard alle zeilen bijzetten om Tzummarum van scoren af te houiden. Maar in de 88e minuut eindelijk weer eens een mooie aanval van Ternaard die begon bij Roel Hoekstra die hierna Danny Post op rechts wegstuurde die daarna de bal scherp voorbracht en was het Tzummarum speler Erwin de Boer die in paniek zijn eigen doelman passeerde en Ternaard zo op 4-1 zette. Scheidsrechter Bootsma  liet nog even doorspelen, maar floot na 90 minuten voetbal af. En gezien de gehele wedstrijd een verdiende overwinning voor Ternaard, dat later nog hoorde dat Arum punten had verspeeld. Ternaard is nu twee weken vrij van competitie voetbal en speelt donderdagavond 25 april thuis een oefenwedstrijd tegen Grootegast 2.