HARKEMA – Ternaard heeft Zaterdagmiddag een belangrijke overwinning behaald uit bij Harkema Opeinde op een koud en mistig sportpark De Bosk. Het was tevens de laatste competitiewedstrijd voor de winterstop van het jaar 2022.

Ook deze Zaterdagmiddag was het voor trainer Piet Van Gorsel en leider Adolf Braaksma weer puzzelen om met een volwaardige selectie af te reizen naar de Harkema daar twee spelers zaterdagmorgen afmelden waar onder de keeper waar door Sietse van der Weg nog weg gehaald werd bij het 2de elftal en twee spelers waren geschorst en drie spelers nog geblesseerd waren. Gelukkig kon trainer van Gorsel deze middag weer beschikken over Simon van der Weg na een lange schorsing en komt dus de winterstop op een mooi moment voor Ternaard zodat de accu weer kan worden op geladen voor de eerste competitiewedstrijd op 21 Januari 2023.

Onder leiding van scheidsrechter Rolf van der Molen was het twee uur dat Ternaard mocht aftrappen waarbij de eerste minuten het spel op en neer golfde en eerst Harkema Opeinde de eerste hoekschop mocht nemen die niets op leverde en Ternaard er daarna snel uit kwam en Harkema Opeinde in de 5de minuut  een hoekschop moest weg geven. De toegekende hoekschop werd prima door Jacob van der Veen voor gebracht tweede paal waar Wietse Sipma de bal koppende weer in bracht waar Almer Zijlstra zeer alert de bal de bal in schoot en Ternaard al vroeg op een 0-1 voorsprong bracht. Zo bleef Ternaard het spel dikteren en Harkema Opeinde kon weinig uit richten dat in de 1dee minuut op nieuw een hoekschop moest weggeven. Het is opnieuw Jacob van der Veen die nu vanaf rechts de bal scherp in brengt en is het Wietse Sipma die prachtig de bal in het Harkema Opeinde doel schiet en zo Ternaard verdiend op 0-2 brengt. Zo krijgt Ternaard hierna nog diverse mogelijkheden om de score uit te breiden zo ook in de 32ste minuut als Andries Vlasman wordt weggestuurd en alleen op de doelman van Harkema Opeinde kan afgaan maar in de achter volgging is het nog net een verdediger van de Harkema die Andries het score belet. In de 41ste minuut is het opnieuw Ternaard dat een prachtige aanval op zet als Germer van der Weg op links wordt weggestuurd en daarna de bal mee geeft aan Andries Vlasman in het midden die daarna Almer Zijlstra aan speelt die kan uithalen maar helaas zijn inzet verdwijnt net over het Harkema Opeinde doel. Zo breekt dan de rust aan met een 0-2 voorsprong voor Ternaard.

Na rust geen wijzigingen bij Ternaard dat moet toezien als Harkema Opeinde iets meer druk zet naar voren echter zonder dat het goede kansen creëert. Pas in de 50ste minuut is het Harkema Opeinde dat even buiten het strafschopgebied van Ternaard een vrij trap mag nemen die door Cris Alma werd genomen en de bal prima inschiet, maar even zo fraai wordt gestopt door keeper Sietse van der Weg. Zo begint Harkema Opeinde iets meer aan te dringen, maar er zat weinig over tuigging in het spel van Harkema Opeinde zodat Ternaard gemakkelijk kon standhouden. In de 65ste minuut een afstandsschot uit de tweede lijn van Chris Alma maar het is keeper Sietse van der Weg die schitterend de bal naast zijn doel tikt dit ten koste van een hoekschop die echter niets zou op leveren voor Harkema Opeinde. Zo brengt trainer van Gorsel nog in de 70ste minuut Ronald Post in het veld voor de licht geblesseerde Andries Vlasman. Echter aan de stand zou hierna niets meer veranderen, en na 90 minuten voetbal, is het hierna de uitstekende leidende scheidsrechter Rolf van der Molen die voor de laatste maal floot en Ternaard met een goed gemutst gevoel de kleedkamer kon op zoeken en zo net voor de winterstop goede zakengedaan had.