Zaterdagmiddag stond de topper scFraneker – Ternaard  in de 5e klasse op het programma. Beide ploegen hadden 16 punten uit 6 gespeelde wedstrijden, maar Franeker had een beter doelsaldo. Het was alweer tien jaar geleden dat beide ploegen ook tegenover elkaar stonden, toen won Franeker met 2 – 1. Zaterdagmiddag was alles anders met een Franeker  dat de gevaarlijke spits Jeffrey Guertin in de ploeg had die gemakkelijk scoord. Daar stond tegenover dat trainer Henk de Boer spits Gosse Reinder Kingma miste, en begon hij met Anton Keegstra , Hendrik Talsma en David de Vries op de bank.

Het was precies half drie als scheidsrechter Bootsma floot voor de eerste helft en Franeker mag aftrapppen en meteen druk naar voren zet en gelijk in de 1e minuut al een hoekschop mocht nemen die echter niets zou opleveren. Zo bleef Franeker maar komen met een goede reeks aanvallen en komt Ternaard er in de eerste tien minuten maar zelden in de buurt van keeper  Dennis Zijlstra van Franeker. Zo is het in de 14e minuut opnieuw franeker dat met een prima aanval er snel uitkont waarbij de bal diep wordt gespeelt op Eric Reversma die oog in oog komt te staan met keeper Bert Bakker van Ternaard maar Bert is net eerder bij de bal en kan zo het gevaar indammen. Maar na 18 minuten luwt de storm iets bij Franeker en komt Ternaard beter in het spel waarbij het enige hoekschoppen mag nemen achter elkaar die goed door Jacob van der Veen worden voorgebracht en enige onrust veroorzaakte in de achterhoede van Franeker en Roel Hoekstra twee prima kansen krijgt, maar zijn inzetten verdwijnen net naast het doel van Franeker. Zo krijgt Ternaard na twintig minuten voetbal meer grip op de wedstrijd en golft het spel op en neer met twee aanvallende ploegen die willen voetballen. Maar in de 26e minuut is het aan Bert Bakker van Ternaard te danken dat Ternaard niet op een achterstand komt. Het is Franeker dat er razend snel uitkomt waarbij de bal vanaf rechts wordt voorgetrokken op Jeffrey Geurtin die de bal ineens op zijn slof neemt en keihard uithaalt maar met een geweldige reflex tikt Bert Bakker de bal over zijn doel ten koste van een liochte blessure aan zijn hand. De hoekscop die volgde leverde niets op voor Franeker. In de 34e minuut is het Roel Hoekstra die met een mooie aktie het strafschop gebied van Franeker in gaat en de bal in de verste hoek zal schieten, maar via een verdediger van Franeker gaat de bal naast en ook deze hoekschop leverde niets op.Zo bleef de wedstrijd open met een Franeker dat net voor rust nog twee mogelijkheden kreeg, maar deze kansen lieten de voorwaartsen van Franeker liggen en breekt de rust aan met een 0 – 0 stand.

na rust geen wijzigingen bij Ternaard dat nu wel meteen meer druk naar voren ging zetten en met enkele prima aanvallen het Franeker lastig maakt. Zo ook in de 57e minuut als Roel Hoekstra  er alleen van door gaat en een goede scoringskans krijgt, maar de bal is net iets te ver voor hem uit waarop keeper Dennis Zijlstra van Franeker net de bal kan onderscheppen. Het tempo blijft hoog en beide ploegen spelen vol op de aanval waarbij Ternaard in de 60e minuut een hoekschop mag nemen die door Jacob van der Veen wordt genomen en de de bal voorbrengt waar Wietse Sipma zal inkoppen, maar de keeper van Franeker van Franeker plukt de bal voor hem weg en kan Franeker er weer snel uitkomen, waarop Frank Visser vanaf rechts naar binnen komt en uithaalt maar ziet dat zijn schot voorbij het doel van Ternaard gaat. Zo blijft het oppassen voor de snelle uitvallen van Franeker. Overigens wordt de spits van Franeker  prima in bedwang gehouden door de vedediging van Ternaard. Zo krijgt een Franeker speler geel voor het onderuit halen van Janco Postma die veel pijn had maar gelukkig verder kon in eerste instantie , maar moest dan toch in de 75e minuut gewisseld worden en komt Anton Keegstra voor hem in het veld. Ternaard zet nog aan en mocht nog drie hoekschoppen opo rij nemen maar die leverden geen doelpunten op. In de 83e minuut komt Hendrik Talsma in de ploeg voor Jelle Soepboer. Zo krijgt Ternaard in de 85e minuut weer een prima kans als het weer een hoekschop mag nemen. die weer door Jacob van der Veen wordt voorgebracht bijde eerste paal waar Arnold kingma inkomt en de bal maar net naast het Franeker doel kopt. Zo blijft het spannend en wie het doelpunt zou maken was waarschijnlijk ook de match winnaar deze middag. En dat was bijna Ternaard , want in de 90e minuut is het Roel Hoekstra die alleen voor Dennis Zijlstra verschijnt en uithaalt, maar helaas schiet Roel de bal tegen de keeper van Franeker op. Met 9 minuten exstra speeltijd is het Franeker dat nog enkele kansen krijgt, maar de verdediging van Ternaard stak goed in elkaar. En daarna is het scheidsrechter Bootsma die voor de laatste keer fluit en beide ploegen toch content zijn met een punt. Volgende week is Ternaard vrij en oefent het donderdag avond thuis tegen Kootstertille