Ternaard speelde zaterdagmiddag de uitwedstrijd tegen Birdaard met in de wetenschap dat dit altijd lastige wedstrijden zijn. Na vier competitie nederlagen snakte Ternaard weer eens naar een overwinning, ook al om niet verder af te glijden naar de gevaren zone. Trainer Henk de Boer  van Ternaard miste vandaag de geschorste Gosse Reinder Kingma maar kon wel weer beschikken over Wietse Sipma die als spits begon vandaag. Op de bank begon hij met Hendrik Talsma, Jurjen Sipma, Simon van der Weg en res keeper Anne Hellinga.

Onder leiding van scheidsrechter Haan uit Zuidhorn was het half drie als Birdaard mocht aftrappen. Zo tasten beide ploegen elkaar eerst wat af, maar daarna is het Ternaard dat met veel druk naar voren het Birdaard lastig maakt. Zo ook in de 6e minuut als eerst een verdediger van Birdaard de inzet van Wietse Sipma van de doellijn moet halen en daarna is het Danny Post die zijn kopbal uit de doelmond door keeper van Birdaard  ziet weg stompen. In de 12e minuut mag Ternaard op links een vrije trap nemen die door Jan Pieter Prins wordt genomen die de bal hoog in het strafscop gebied van Birdaard brengt op Jacob van der Veen die zich hierna prima vrijspeelt op rechts en mag uithalen, Maar zij n inzet op de paal ziet belanden. Zo blijft Ternaard druk houden op Birdaard en dat leid in de 16e minuut tot de verdiende voorsprong als Danny Post een pracxhtige pass geeft op Wietse Sipma die alleen door kan gaan en alleen voor de keeper van Birdaard beheerst de bal in het doel schiet en zo Ternaard op een 0-1 voorsprong brengt. Ternaard blijft het initiatief houden , waarbij met veel strijd en passie Birdaard onder druk blijft houden. Zo ook in de 29e minuut als een voorzet van rechts van Jacob van der Veen bij de tweede paal komt. is het Roel Hoekstra die krachtig de bal inkopt maar de keeper van Birdaard  kan de bal nog net voor de doellijn stoppen. Maar in de 35e mionuut is het Birdaard dat voor het eerst echt gevaarlijk kan worden als Edwin Kooistra er over links uitkomt en naar binnen gaat het strafschop gebied van Ternaard in, maar met een geweldige sliding is het Jitze de Beer die redding brengt. Gelijk in de 37e minuut is het opnieuw Brdaard dat op komt zetten waarbij Ype Kingma zijn inzet nog net voor de doellijn door Jan Pieter Prins kan worden weg gewerkt. Zo blijft het toch oppassen voor Ternaard. In de 40e minuut mag Ternaard nog en vrije trap nemen op links die door Jan Pieter Prins wordt genomen. Hij brengt debal hoog in het strafschop gebied van Brdaard op Wietse Sipma, maar zijn kopbal gaat naast het doel van Birdaard, zodat de rust aanbreekt met een 0-1 voorsprong voor Ternaard.

Na rust geen wijzigingen bij Ternaard dat meteen weergoed begon en Danny Post met een prachtige aktie kan uithalen waarbij zijn inzet nog via een been van een verdediger van Birdaard naast gaat. De toegekende hoekschop leverde niets op. Ternaard blijfd druk houden op Birdaard. en met eenprachtige aanval in de 57e minuut wordt het dan ook 0-2 als op rechts Danny Post zich prima vrijspeelt en hierna Teake Jan Keegstra weg stuurd  die op volle snelheid zijn tegenstander er uitloopten de bal scherp voorbrengt op de inkomende Wietse Sipma die de bal in een keer op z,n slof neemt en de bal achter de doelman van Birdaard knalt. Wat een aanval en wat een doelpunt. Zo blijft Ternaard het spel dikteren en kan Birdaard zelden gevaarlijk worden en is het Janco Postma die Benjamin Oberman olledig onder kontrole heeft. Maar in de 75e minuut een domper voor Ternaard als opnieuw Teake Jan Keegstra op volle snelheid mag opkomenmaar met een hamstring blessure moet uitvallen. Jurjen Sipma komt voor hem in het veld en in de 78e minuut wordt de moe gestreden Remco van der Kooi gewisseld  en voor hem komt in het veld Simon van der Weg, waarna in de 88e minuut ook Roel Hoekstra nog wordt gewisseld en voor hem komt na een lange blessure Hendrik Talsma nog in de ploeg.In de slotminuten is het Birdaard dat gevaarlijk kan worden uit enkele hoekschoppen, maar aan de eiindstand veranderd niets meer. Na 90 minuten is hetscheidsrechter Haan die voor de laatste keer fluit en En Ternaard een verdiende overwinning behaalde op Birdaard. Volgende week de derby thuis tegen Ropta Boys. Aanvang 14.30 uur.