Na de afgelasting van vorige week wegens de gesteldheid van het veld i.v.m. de winter, moest Ternaard zaterdagmiddag zijn eerste wedstrijd na een korte winterstop spelen uit tegen Eastermar. Ternaard had in deze winterstop drie wedstrijden op het kunstgras gespeeld die allen verloren waren gegaan. Vandaag echter weer het echte grasveld, en dus was het afwachten hoe de ploeg van trainer Henk de Boer er voorstond. Trainer de Boer miste deze middag de geblesseerde Jurjen Sipma en nog steeds Hendrik Talsma. Op de bank begon hij met het jeugdige trio Remco van der Kooi, Simon van der Weg en Diether de Jong.

Onder leiding van scheidsrechter Fokkes uit Borger, was het 14.00 uur Eastermar die mocht aftrappen. Na twee minuten mag Ternaard zijn eerste hoekschop nemen die prima wordt voorgabracht en bijna wordt de bal ingekopt door Jan Pieter Prins, maar een verdediger kan de bal nog net uit de doelmond wegkoppen. In de 5e minuut mag Eastermar zijn eerste hoekschop nemen die ook niets zou opleveren. In de 8e minuut een prima aanval van Ternaard waarbij vanaf rechts de bal door Danny Post wordt voorgebracht op Gosse Reinder Kingma die de bal daarop in het doel van Eastermar kopt, maar scheidsrechter Fokkes keurt het doelpunt af omdat Gosse Reinder zou hebben geduwd. Zo glfde het spel op en neer met een feller Eastermar die soms dreigend door kwam met hun beweeglijke spitsen voorin. Dat leidde in de 27e minuut tot de 1-0 voorsprong door Albert Brouwer, maar waar vooraf eerst een fikse overtreding begaan was tegen Janco Postma, die fors ten val werd gebracht. Heel Ternaard protesteerde dan ook, Maar scheidsrechter Fokkes wilde hier niets van weten en keurde het doelpunt goed. Ternaard moest nu iets doen en feller worden, want het speelde veel te slap . In de 30e minuut dan eindelijk een mooie aanval  die begon bij Jacob van der Veen op links die ver mocht oprukken en de bal kaatste met Danny Post waarna Jacob van der Veen het strafschop gebied van Eastermar indook maar zich te veel inhield en zo kon de bal een prooi worden voor de keeper van Eastermar. Maar in de 33e minuut dan toch de gelijkmaker als Jan Pieter Prins mee opkomt over rechts en de bal voor brengt op Gosse Reinder Kingma die met een prachtig tikje de keeper van Eastermar verraste en zo de 1-1 maakt. Dit werd ook de ruststand

In de rust zal trainer de Boer het nodige gezegd hebben over het vertoonde spel van de eerste helft, wantTernaard begon ne veel beter te spelen en zette nu wel druk naar voren. Dat leidde in de 53e minuut tot de 1-2 voorsprong als Jitze de Beer vanaf links de bal goed voorbracht  waarbij de bal eerst nog kan worden weg gewerkt door de verdediging van Eastermar, en de bal dan voor de voeten van Danny Post komt die enkele spelers van Eastermar omspeelt en hierna verwoestend uithaalt en zo de 1-2 maakt. Ternaard voetbald nu echt veel beter  en met mooi opgezette aanvallen wordt Eastermar terrug gedrongen. Echter in de 57e minuut is er weer een lange bal van Eastermar die naar voren wordt getrapt, waarbij keeper Jaap Gulmans het gevaar zag en ver zijn doel uit komt om zo de bal weg te trappen, maar tot ieders schrik trapt hij over de bal heen en is het voor Kees Schotanus een koud kunstje om de bal in het lege doel van Ternaard te schieten.Weg voorsprong. Maar Ternaard blijft voetballen en krijgt ook mogelijkheden. In de 68e minuut wordt Jacob van der Veen gewisseld en brent trainer de Boer Remco van der Kooi voor hem in het veld. Ternaard voert de druk en krijgt daardoor ook meer kansen, maar steeds is het de  verdediging en de keeper die Ternaard van scoren afhouden. Zo gaat de wedstrijd naar het einde toe en denkt iedereen dat het in een gelijklspel zal eindigen. Maar in de 90e minuut is het toch weer Eastermar dat er met een lange bal uitkomt maar de bal is een prooi voor Teake Jan Keegstra die echter een verkeerde keuze maakt en bal verlies leid waarop Eastermar speler Kees Schotanus  zomaar alleen richting keeper Jaap Gulmans en deze omspeelt en zo de bal in lege doel Van Ternaard schiet en Eastermar op 3-2 zet. Meteen hierna fluit  scheidsrechter Fokkes voor het einde van de wedstrijd en waren de druiven zuur voor Ternaard dat deze wedstrijd  nooit had mogen verliezen. Volgende week wacht thuis ASC’75.